Stem nu over het sociaal plan Cementbouw

Doe dit voor 7 juni

Door Redactie 2 juni 2022

Afgelopen periode onderhandelde de FNV met Cementbouw over een sociaal plan. Daarbij werkten we samen met de ondernemingsraad. Dat sociaal plan is nodig omdat Cementbouw BV 3 bedrijfsonderdelen in verschillende delen wil verkopen. Hierdoor worden werknemers boventallig. Het resultaat van die onderhandelingen leggen we met een positief advies aan je voor. Het woord is nu aan jou! Laat voor 7 juni jouw stem horen.

Dit hebben we afgesproken in het sociaal plan

Cementbouw BV wil 3 bedrijfsonderdelen in verschillende delen verkopen: Cementbouw Betonmortel, Cementbouw Recycling en Cementbouw Zand en Grind. Voor de werknemers van deze bedrijven is afgesproken:

• Ontslagvergoeding is 1,65 Transitievergoeding (2020) voor mensen die boventallig worden. De wettelijke Transitievergoeding is 1/3 maandsalaris per dienstjaar. Dankzij ons onderhandelingsresultaat wordt de wettelijke transitievergoeding dus vermenigvuldigd met 1,65. Outplacement traject t.w.v. € 3.250,-.
  • Passende functie binnen Cementbouw BV dan omgekeerd afspiegelen (de vraag is wel hoeveel passende functies er zijn binnen Cementbouw).
  • Cementbouw BV heeft een inspanningsverplichting om mensen te helpen een baan te vinden binnen een andere CRH dochter.
  • Mogelijkheid om alsnog mee over te gaan met één van de kopers (je valt formeel niet onder de WOVO (wet overgang  onderneming). Ga je mee? Dan behoud je ook je arbeidsvoorwaarden en het aantal dienstjaren.
  • Vergoeding voor financieel advies en juridische bijstand vergoeding van € 500,-.
  • Vakbondsleden krijgen tegemoetkoming in vakbondscontributie van € 500,-

Aanvullende afspraken

Naast de afspraken voor het Sociaal Plan Cementbouw hebben we ook nog aanvullende afspraken gemaakt:

Loonsverhoging cao Mortel: 3% loonsverhoging per 1 juni 2022 voor werknemers die onder de 'oude' cao Mortel vallen.
Bonus voor werknemers die in dienst treden bij koper: Werknemers die mee gaan naar één van de nieuwe kopers krijgen een bonus van € 2.500 bruto.

Geef jouw mening

Graag horen we jouw mening over het bereikte resultaat. Ook als je nog geen lid bent. Let op: alleen stemmen van leden tellen mee voor de uitslag. Stemmen kan tot 7 juni.

Stem

Maak je collega lid

Samen staan we sterker. Is jouw collega nog geen lid van de FNV? Overtuig hem of haar dan van het nut van het lidmaatschap en ontvang zelf een tientje wervingspremie.

Nodig je collega uit

Heb je nog vragen, neem dan contact op met

Margreet Pasman, bestuurder FNV Bouwen en Wonen

Birgitte Staal, bestuurder FNV Transport en Logistiek

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Check in MijnFNV of jouw gegevens goed staan. Ook kan je daar aangeven welke mailingen je wilt ontvangen.

Check je gegevens