FNV en CNV kondigen stakingen aan bij Mebin in Amsterdam, Alkmaar en Hoorn

Grote stagnatie dreigt voor bouwend Nederland

Portret Hans Walthie
Door Hans Walthie 6 december 2022

FNV en CNV roepen hun leden op voor een staking op 6 december op de Mebin betonmortelcentrales in Amsterdam (Noord, West en Zuid), Alkmaar en Hoorn. Dit nadat op vrijdag 25 november jongstleden de Heidelberg Materials bedrijven Mebin (betonmortelcentrales) en ENCI (cementfabrieken) het door de bonden gestelde cao ultimatum hadden afgewezen.

Eindbod werkgever afgewezen

Het door beide bedrijven alsnog op vrijdagmiddag 2 december neergelegde cao eindbod werd vanmiddag door de FNV en CNV  leden met een overweldigende meerderheid van stemmen  afgewezen.

Dit alles kan een grote stagnatie betekenen voor bouwend Nederland.

Locaties/tijdstippen

Er wordt op de Mebin locaties gestaakt op dinsdagochtend 6 december. De staking start vanaf 05.30 uur. De actievoerders blijven tot circa 8.00 uur op de locatie en gaan daarna naar huis.

Locatie Amsterdam Noord (incl. stakers West en Zuid): Toetsenbordweg 61, 1033 MZ Amsterdam

Locatie Alkmaar: Laanenderweg 43, 1812 PW Alkmaar

Locatie Hoorn: Schelphoek 2, 1621 MK Hoorn

Belangrijkste cao eisen

Per 1-1-2023 Automatische Prijscompensatie (14,3 % voor koopkrachtbehoud).

Werknemers van Mebin moeten bij bpfBOUW pensioen op kunnen blijven bouwen, onder de huidige voorwaarden. Tevens dienen de werknemers die nu nog onder de UTA-regeling vallen, ook ondergebracht worden bij bpfBOUW.

Daarnaast dient  t.a.v het spaarurenmodel in de cao een alinea te worden opgenomen waarin wij aangeven dat we hier een juridisch conflict hebben.

Invoeren Generatiepact.

Reiskostenregeling: fiscaal toegestane bedrag per kilometer.

14 Euro als laagste cao uurloon.

Cao looptijd van 1 jaar: van 1-1-2023 t/m 31 december 2023.

Een goede cao en een goed pensioen

FNV Bouwen & Wonen bestuurder Margreet Pasman: ‘Onbegrijpelijk dat Mebin het nu echt op acties en stakingen aan laat komen door ons ultimatum af te wijzen en op de valreep nog met een eindbod komt. Met hierin het voorstel voor één cao voor ENCI, Mebin en Sagrex. Dit valt heel verkeerd bij de leden. Heidelberg vraagt aan de werknemers om een blanco check te tekenen; te gek voor woorden! Dit eindbod is massaal door de leden afgewezen.

Het is bovendien onverteerbaar dat Mebin het pensioen wil verslechteren. Nu een slechtere en goedkopere pensioenregeling invoeren, betekent voor de werknemers bij Mebin dat ze de loonsverhoging zelf betalen. Immers de werkgever gaat dan veel minder pensioenpremie betalen. Dat  is een sigaar uit eigen doos, daar kunnen wij zeker in deze tijd niet mee instemmen ’

Heidelberg Materials, het concern waar Mebin toe behoort, keert nog steeds dividend uit aan haar aandeelhouders. Je mag verwachten dat de zorg voor werknemers op de eerste plaats komt in een tijd als deze. Onze leden eisen een goede cao en een goed pensioen.’

Veel te weinig

CNV Vakmensen-bestuurder Gerard van Cuijk: ‘Wat de werkgevers bieden is veel te weinig. Medewerkers gaan ermee in koopkracht op achteruit, terwijl zíj er dankzij hun inzet juist voor zorgen dat het zo goed gaat met Mebin. Tel daarbij op de onzalige pensioenplannen, dan is het volstrekt begrijpelijk dat onze leden in het verzet komen.’

Heidelberg Materials produceert en verkoopt een breed assortiment cement en mortel voor de hele bouwsector in Nederland. In totaal werken er bij de dochterondernemingen Mebin en ENCI in Nederland 700 werknemers.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.