Loonsverhogingen in diverse cao's in de sector Bouwen & Wonen

Bekijk je loonstrook: Parket, HVI, Bikudak, Afbouw, Betonpomp/mortelbedrijven, Tentoonstellingsbedrijven, Hiswa, Woondiensten, Hibin

Door Redactie 9 mei 2022

Dit voorjaar zijn er weer verschillende cao's waarin een loonsverhoging is afgesproken. Misschien geldt dit ook voor jou. We zetten de verhogingen voor je op een rij.

Loonsverhoging per cao

Bekijk hier of in jouw cao een verhoging is afgesproken en als dat zo is, hoeveel. Let op: alle verhogingen (zowel bedragen als percentages) zijn bruto.

• Cao Parket: € 50,- per 1 mei en per 1 juli 3% erbij.
  • Cao Houtverwerkende industrie: per 1 juni komt er € 50,- bij én een verhoging van 1,25%.
  • Cao Bikudak: als je onder deze cao valt, kreeg je er per 1 april 3% bij. Lees ook dit artikel met toelichting en rekenvoorbeelden.
  • Cao Afbouw: iedereen ontving per 1 maart eenmalig € 75,-. Daarnaast per 1 maart 1,4% verhoging plus nog € 40,- per maand structureel.
  • Cao Betonpompbedrijven en Mortelbedrijven: per 1 mei een verhoging van 3%.
  • Cao Tentoonstellingsbedrijven: val je onder deze cao dan krijg je per 1 juli een verhoging van 2%.
  • Cao Hiswa: je krijgt er per 1 juli 1.25% bij.
  • Cao Hibin: per 1 juni krijg je een salarisverhoging van 2,5%.
  • Cao Woondiensten: en kort geleden afgesproken in de nieuwe cao Woondiensten dat de werknemers er met terugwerkende kracht per afgelopen 1 januari 3% bij krijgen.

Let op: Kijk je loonstrook na of de loonsverhogingen goed zijn verwerkt in je salaris. Kijk ook meteen -als dat van toepassing is- of een verhoging van eerder dit jaar met terugwerkende kracht is verrekend in je salaris.

Elke procent telt

Bij een loonsverhoging van 2% krijg je met een netto salaris van € 2000,- al zo’n € 40,- per maand erbij. Dat is per jaar toch bijna € 500,-.

Lidmaatschap loont

Wist je dat je dankzij de cao-verhogingen je lidmaatschap van de vakbond er ruim uit haalt? Lidmaatschap én de bereidheid om je te laten horen wanneer het nodig is leveren dus wat op!

Kwestie van fatsoen

Rond kunnen komen van je werk en krijgen wat je verdient. Het is niet meer dan fatsoenlijk. FNV’ers staan op voor een socialer Nederland. Voor meer zekerheid, veiligheid en waardering. Vertel je collega’s hierover en maak ze lid, hoe meer mensen lid zijn dan de vakbond hoe meer er bereikt kan worden voor jou en je collega’s.