Eerste ronde voor nieuwe cao Houthandel achter de rug

De voorstellen van leden en de werkgever

Door Redactie 24 februari 2022

Op 17 februari vond de eerste bespreking met de werkgevers plaats. Daarin werden de voorstellen vanuit FNV en CNV en van werkgeverzijde (VVNH) uitgewisseld. Ook zijn de voorstellen daarbij kort toegelicht.

jonge man leunt tegen hout

Positief is dat we het redelijk eens waren over het feit dat het goed gaat met de houthandel, al zien werkgevers alweer allerlei risico’s. Duidelijk is dat er sprake is van een krappe arbeidsmarkt waardoor het lastig is om geschikt personeel te vinden en vast te houden. Daarom hebben we als FNV ook een aantal daarbij passende voorstellen op tafel gelegd, zie onderaan dit bericht.

We kunnen constateren dat de verschillen tussen onze voorstellen en die van werkgevers behoorlijk groot zijn. Werkgevers hebben de voorstellen minder duidelijk op papier gezet. In combinatie met hun idee over het beter leesbaar maken van de cao. Dat maakt het lastig om de concrete veranderingen die daarin worden meegenomen er uit te filteren.

Ons verzoek om de voorstellen duidelijker op papier te zetten heeft nog geen resultaat opgeleverd.

Wel duidelijk is dat er wordt ingezet op het verder opschuiven naar 60 jaar voor verplicht overwerken en in ploegen werken. Voor verkopend, administratief en toezichthoudend ( VAT ) personeel met een jaarloon van meer dan € 42.165, geldt volgens hen de 58+ regeling ( vaak benoemd als 80-90-100 regeling ) niet.

Tot slot kwamen werkgevers nog wel mondeling met een eerste loonbod; in juli € 375 eenmalig en per 1 januari 2023 een verhoging met 2,5%.

Er is dus nog het nodige te bestuderen voor de echte onderhandelingen op 17 maart starten. Wil je alvast reageren naar aanleiding van de voorstellen dan graag per mail naar houthandel@fnv.nl