Update over tweede onderhandelronde cao Bikudak

Door Redactie 23 december 2021

Woensdag 22 december onderhandelden wij als vakbonden voor de tweede keer met de werkgevers over een nieuwe cao Bikudak. We praten je bij over wat is besproken.

Onze belangrijkste punten op een rijtje

In de voorbereidingen op deze tweede onderhandelingsronde hebben wij een prioriteringslijst naar de werkgevers gestuurd. Hoog op onze lijst staan bij het onderdeel loonsverhoging: de APC (automatische prijscompensatie ), een nominaal bedrag (een vast bruto bedrag  per maand voor iedereen los van je functie of salaris) én het verhogen van de jeugdlonen.

Lonen

Over een loonsverhoging zijn we 22 december nog niets opgeschoten. Tijdens het eerstvolgend overleg praten we hierover verder.

Over het onderwerp ‘jeugdlonen’ geven werkgevers aan dat ze hier mogelijk wel ruimte te zien. Zij beloofden de volgende keer met een voorstel te zullen komen. (Wij stellen voor om de jeugdlonen op te heffen en in plaats van de leeftijd de opleiding en ervaring leidend laten zijn in hoeveel je verdient).

Voorstellen UTA

Voor UTA staat een functiewaardering en beloningssysteem, invoering ATV-dagen én uitbetaling van overuren ook hoog op onze lijst. Net als het uitbreiden van de RVU-mogelijkheden (eerder stoppen met werken) voor UTA. We  stellen voor om de voorwaarden om gebruik te maken van de RVU -regeling door UTA-werknemers, te versoepelen. Wij vinden dat de werkgevers hier nog niet genoeg stappen in hebben gezet.

De werkgevers zien geen ruimte voor het opzetten van een functiewaarderingssysteem en loongebouw. Wel is er misschien ruimte om de UTA-categorieën (nu zijn er 2 categorieën) uit te breiden en daar garantielonen aan te koppelen.

Overuren en ATV-dagen

Werkgevers hebben nog steeds grote moeite met voorstellen die gaan over het betalen van overuren en het instellen van ATV-dagen. Wij vakbonden hebben aangegeven dat wij vasthouden aan deze voorstellen.

Kort verzuim en feestdagen

Op het gebied van het doorbetalen van kort verzuim en het doorbetalen van feestdagen zien werkgevers wel ruimte.

Hoe nu verder?

Op 18 januari praten we verder over een nieuwe cao. Hierbij worden bovenstaande punten besproken en ook de overige voorstellen van de cao-partijen. Dan moeten er echte grote stappen worden gemaakt.