Onderhandelingsresultaat cao Interieurbouw en Meubelindustrie

De leden kunnen hier nu over stemmen

portret Fedde Boonstra
Door Fedde Boonstra, cao-onderhandelaar 29 november 2021

Ondanks een teleurstellende eerste onderhandelronde over een nieuwe cao Interieurbouw en Meubelindustrie, hebben we 25 november tóch een onderhandelingsresultaat bereikt. Onze leden kunnen hierover stemmen.

De afspraken die we maakten zijn niet heel uitgebreid. De afgelopen jaren hebben we al de nodige afspraken goed uit kunnen werken namelijk:

• Nieuw loongebouw per 1 januari. Er is een nieuw loongebouw uitgewerkt dat per 1 januari moet worden toegepast. Hiermee is niet langer je leeftijd vanaf 21 jaar nog bepalend voor je loonopbouw, maar je ervaring.
  • Eerder stoppen bij zware functies. Met de zwaar-werkregeling is het de komende jaren mogelijk om vanaf je 65e jaar te stoppen als je lang in een zwaar belastende functie hebt gewerkt. Voor duurzame inzetbaarheid is er onder andere een 80-90-100 regeling vanaf 58 jaar. En subsidie van € 1000 voor het volgen van een cursus of opleiding van je eigen keuze.

Dit spraken we af voor de nieuwe cao:

Looptijd
De nieuwe cao heeft een looptijd van 2 jaar en gaat in op 1 januari 2022.

Loonsverhoging
-Per 1 februari 2022 een loonsverhoging van 3%;
-Per 1 januari 2023 een loonsverhoging van 3,25%;
-Thuiswerkvergoeding van € 2 per dag thuis werken;
-Indeling in het nieuwe loongebouw per 1 januari  2022.

Leden kunnen stemmen

De cao-commissie heeft het resultaat beoordeeld en legt het ter instemming aan onze leden voor, die hierover tot 11 december kunnen stemmen.