Meerderheid accepteert eindbod werkgevers cao meubelindustrie

Ondanks veel negatieve reacties

Door Redactie 02 april 2021

De ledenraadpleging over het eindbod voor een cao met een looptijd tot eind 2021 is afgesloten. Ondanks veel negatieve reacties op het eindbod dat werkgevers op 15 maart hebben opgesteld, heeft een meerderheid van de leden van FNV en CNV geaccepteerd.

De afspraken op hoofdpunten

Je loon wordt per 1 mei verhoogd met 2% en per 1 september met 1,5%.

De afspraak om tot een goede zwaarwerkregeling kan nu worden uitgewerkt. Die regeling moet het vanaf 1 januari mogelijk maken om te stoppen als je 65 jaar wordt en lange tijd in een zwaar beroep in de meubelindustrie en interieurbouw werkzaam bent geweest.

Voor het ingaan van de volgende cao die vanaf januari 2022 afgesproken moet worden zal een modern loongebouw worden ontwikkeld. Deze moet aansluiten bij de eerder vernieuwde functiebeschrijvingen en met cao-loonschalen die passen bij het onderzoek naar de werkelijk betaalde lonen.

Maximaal haalbare resultaat

FNV-bestuurder Fedde Boonstra: 'Als onderhandelaar ben ik niet blij met de wijze waarop de cao nu tot stand is gekomen. Het is echter zo dat we in verder onderhandelen geen oplossing voor een beter resultaat verwachtten. Dat betekent dat leden het eindbod konden beoordelen. Tegenstemmen en actievoeren of toch accepteren. Het is het laatste geworden. Een meerderheid van de leden heeft het eindbod geaccepteerd.'

Steun sterke achterban nodig

Het feit dat een belangrijk deel van de achterban het eindbod heeft afgewezen is wel een signaal voor de inzet bij de onderhandelingen voor de cao vanaf 1 januari 2022. Daarbij is de steun van een sterke achterban nodig. Wil je alvast meedenken meldt je dan aan bij Fedde Boonstra (fedde.boonstra@fnv.nl) om mee te doen in de cao-commissie.

Cao-tekst wordt aangepast

De cao-teksten zullen worden aangepast op basis van dat eindbod (pdf). De cao geldt tot 31 december 2021.

Vragen en opmerkingen

Voor vragen en opmerkingen naar aanleiding van dit bericht kun je contact met Fedde Boonstra opnemen via fedde.boonstra@fnv.nl.