Onderhandelingen cao Timmerindustrie zijn gestart

Door Redactie 04 oktober 2021

Op 30 september was de eerste onderhandelronde voor de nieuwe cao Timmerindustrie. We hebben kennis gemaakt en voorstellen met de werkgevers uitgewisseld. De verschillen in wat wij en de werkgevers willen zijn op dit moment groot, maar we zijn het over een aantal zaken ook eens.

Voorstellen voor de nieuwe cao

Gelukkig vulden veel leden onze enquĂȘte in, waarin we vroegen wat belangrijk is om af te spreken in de nieuwe cao. We hebben er dankbaar gebruik van gemaakt bij het formuleren van onze voorstellen.

Gewoon goed werk voor iedereen

De economie trekt aan en de economische vooruitzichten zijn positief. Tijdens Prinsjesdag hoorden we dat het herstel veel sneller gaat dan verwacht. De economie zit al weer boven het niveau van voor Corona. Er is een grote vraag naar werknemers en er wordt zelfs krapte verwacht. Dit moet zich vertalen in gewoon goed werk voor iedereen in de timmerindustrie. Goed werk wil zeggen:

• Een goed inkomen
  • Zekerheid
  • Kwaliteit

Werkenden moeten worden gewaardeerd. Zo wordt het aantrekkelijker om voor een bepaalde sector of beroep te kiezen.

Positief over de toekomst

Werkgevers zijn ook positief over de toekomst. Maar hun voorstellen wijken wel nogal af van onze voorstellen. Zij hebben namelijk de zorg of de ontwikkelingen zich wel voortzetten. Daarbij verwijzen ze naar de gestegen grondstofprijzen en de vertraging bij de bouw van grondgebonden woningen.

Verschillen

De verschillen in wat wij en de werkgevers willen zijn op dit moment groot:

• Wij willen de jeugdlonen afschaffen. Werkgevers willen juist een verlaging van de jeugdlonen.
  • Wij willen meer autonomie voor werknemers bij de arbeidstijden, terwijl de werkgevers het dagvenster willen verruimen. Dat betekent dat je van 6.00 tot 18.00 uur kunt werken, zonder toeslag.
  • Wij willen dat geinvesteerd wordt in jongeren via bijvoorbeeld persoonlijke begeleiding op de werkvloer door een interne leermeester. Volgens werkgevers is dit allemaal allang geregeld.

Overeenkomsten

En we zijn het over een aantal zaken eens, zoals bijvoorbeeld:

• De economie gaat goed, de toekomst ziet er positief uit
  • Er is krapte op de arbeidsmarkt
  • De instroom van jongeren is belangrijk
  • Gezond en veilig werken heeft prioriteit

Onze conclusies en aanpak verschillen alleen.

Wat is jouw ervaring bij begeleiding leerlingen?

Graag ontvangen wij reacties. Wij zijn vooral benieuwd naar jouw ervaringen bij de begeleiding van leerlingen. Wij krijgen signalen dat leerlingen niet of veel te weinig begeleid worden. Werkgevers zeggen dat er meer dan voldoende leermeesters zijn, maar geen leerlingen. Dus: Ben jij leermeester of begeleid jij leerlingen? Neem dan alsjeblieft contact met ons op door een mail te sturen naar timmer@fnv.nl. Voor andere vragen of opmerkingen kun je ons natuurlijk ook altijd mailen.

Op woensdag 20 oktober praten we verder.