Extra aanvulling op de cao Timmerindustrie afgesproken

Door Redactie 23 december 2022

Afgelopen november deden we een uitvraag bij onze leden. We wilden weten of werkgevers in de timmerindustrie financieel iets extra's doen nu de inflatie zo hoog is. Met deze informatie zijn we in gesprek gegaan met de werkgevers. Met als resultaat een aanvulling op de huidige, lopende cao.

Afspraken nodig op sectorniveau

Uit de reacties van onze leden werd duidelijk dat het heel verschillend is wat werkgevers doen. Dat loopt uiteen van helemaal niets tot een vast bruto bedrag per maand en dan nog een aantal creatieve variaties daarop. Hieruit bleek wel dat het goed zou zijn om op sectorniveau collectief afspraken te maken, zodat iedereen in de sector iets extra’s krijgt.

Cao niet openbreken maar aanvullen

Wij zijn als FNV geen voorstander van het openbreken van de cao. Waarom, dat bleek direct tijdens het overleg. Werkgevers kwamen meteen aan het begin van het gesprek terug op de crisis van een aantal jaren geleden. Toen hielden wij hen aan de gemaakte cao-afspraken. Dus waarom zouden zij dat nu niet doen?

Door alle reacties van onze leden was het antwoord simpel: 'Wij willen de cao niet openbreken, maar deze situatie is anders. Een inflatie zoals nu, hebben we nog nooit gehad. Daarom vragen we om een aanvulling op de lopende cao'. Dat blijkt ook wel uit alle signalen die we ontvangen en alles wat veel werkgevers inmiddels al naar hun mensen doen. Werkgevers moesten ons gelijk geven.

Dit is extra afgesproken

In de cao is een loonsverhoging van 1% op 1 december 2022 afgesproken en een loonsverhoging van € 85,00 bruto per maand op 1 januari 2023. Als extra’s is daarbovenop tweemaal een uitkering van € 350,00 bruto  in juni én in oktober 2023 afgesproken.

Op een rijtje

• In juni 2023 ontvangen werknemers in de timmerindustrie een eenmalige uitkering van
    € 350,- bruto. Deze afspraak geldt ook voor uitzendkrachten.
  • In oktober 2023 ontvangen werknemers in de timmerindustrie een eenmalige uitkering van
    € 350,- bruto. Deze afspraak geldt ook voor uitzendkrachten.
  • Werknemers met een parttime dienstverband ontvangen deze uitkeringen naar rato van de omvang van hun dienstverband.
  • Werknemers die op 1 juni 2023 en op 1 oktober 2023 in dienst zijn, hebben recht op de uitkering die in die maand wordt gedaan.

Tevreden?

Dat we deze afspraken hebben kunnen maken en het overleg succesvol hebben kunnen afsluiten, komt door de inbreng van onze leden in de timmerindustrie. Leden die ook bereid zijn om actie te voeren, indien dat nodig is.

Maak daarom ook je collega lid van de FNV!

Dan kunnen we in de volgende cao ook weer goede afspraken maken.