PAWW verlengd met 5 jaar voor diverse bouw-cao's

Verlenging voor onder andere bouw & infra, timmer- en houtverwerkende industrie en dakdekkers

Door Redactie 23 augustus 2022

De PAWW-regeling voor iedereen die valt onder de verzamel-cao bouw is met 5 jaar verlengd. Dit is belangrijk, want zo kun je bij werkloosheid een redelijke termijn een WW-uitkering ontvangen.

Wat is de PAWW ook alweer?

De cao PAWW werd in 2019 afgesloten vanwege een wetswijziging. Door die wetswijziging bouw je langzamer en minder WW-rechten op, waardoor de periode dat je recht hebt op een WW- en/of WGA-uitkering korter is. Een achteruitgang dus. Om de WW- of WGA-uitkering aan te vullen, spraken werkgevers en vakbonden een collectieve en daarom verplichte verzekering af. Met de cao PAWW heb je dus nog steeds recht op de WW- en WGA-rechten zoals die golden voor de wetswijziging.

Lijkt nu ver van ons bed

De PAWW-regeling is nu met 5 jaar verlengd. Vakbondsbestuurder Hans Crombeen over het belang van deze afspraak: 'Al lijkt het nu ver van ons bed met de huidige personeelskrapte, we weten in de bouw en bijbehorende sectoren maar al te goed dat een crisis snel verdwijnt en ook snel verschijnt.'

Verlenging PAWW geldt voor diverse cao's

De verlenging is afgesproken voor cao's die vallen onder de verzamelcao Bouw. Dat zijn onder andere de cao Bouw & Infra, Timmerindustrie, Houtverwerkende Industrie, diverse cao's in de betonmortel, Dakdekkers etcetera.

Ook in andere branches wordt momenteel gewerkt aan verlenging van de PAWW.