Acties dreigen bij Mebin

Werknemers willen nu eindelijk een nieuwe cao

Door Redactie 22 juni 2021

Sinds eind 2020 dringen wij als FNV aan op een nieuwe cao voor de mensen bij de Mebin en Sagrex. Door de directie wordt een scala aan argumenten gebruikt waarom zij nu niet tot een cao willen komen. Voor onze leden bij de Mebin is de maat vol. In overweldigende meerderheid hebben zij aangegeven dat zij bereid zijn om in actie te komen voor een nieuwe cao. We hebben een ultimatum naar de directie gestuurd.

Niet duidelijk en het duurt te lang

De directies van Mebin en ENCI blijven maar dromen van een nieuwe cao voor heel Heidelberg Cement Nederland, zonder dat concreet is hoe die nieuwe cao er dan uitziet. Veel studies die gedaan moeten worden om deze nieuwe Heidelberg cao te kunnen vormen, zijn nog lang niet af.

Voor de leden is de maat vol

De leden bij Mebin -die ook in coronatijd gewoon doorwerkten- zijn duidelijk: zij willen gewoon een cao Mebin. Ze konden tot 18 juni stemmen of ze voor of tegen actie zijn. Een zeer grote meerderheid gaf aan voor acties te zijn.

Willem Bieneman, medewerker Mebin: Ze moeten maar eens naar ons luisteren, we zijn het nu helemaal zat.

FNV-bestuurder Margreet Pasman: De maat voor de leden bij Mebin is vol, nog niet eerder heb ik zo’n grote actiebereidheid gezien!

Ultimatum

Toen bleek dat de actiebereidheid van de werknemers groot is, stuurden we een ultimatum naar Mebin. Hierin eisen wij een cao met een looptijd van 1,5 jaar en per 1 jan 2021 een loonsverhoging van 5% en per 1 jan 2022 een loonsverhoging van 2,5%. Ook willen de leden dat er afspraken worden gemaakt over een zwaar werkregeling, zodat mensen voor de AOW-leeftijd eerder kunnen stoppen met werken.

Na 25 juni mogelijk acties

Gaat Mebin niet voor vrijdag 25 juni 18.00 uur in op onze eisen, dan zullen wij de leden oproepen tot acties.