We zijn uit onderhandeld over de cao houthandel

Praat online mee over actie voor jouw cao

Door Redactie 25 februari 2021

Werkgevers bleven tijdens de onderhandelingen over een nieuwe cao op 17 februari bij hun standpunt dat er vrijwel geen ruimte is voor een structurele loonsverhoging. Dat is er alleen als jij verplicht overwerkt en tot je pensioen blijft werken in ploegendiensten. Omdat de werkgevers geen eindbod wilden noemen, concluderen wij dat we zijn uit onderhandeld. Praat online mee op een van onze vergaderingen over hoe het nu verder moet.

Steeds hetzelfde standaardverhaal

Werkgevers schetsen steeds weer een beeld van stijgende inkoopprijzen, klanten die failliet kunnen gaan en hoge transportkosten. En dus is er geen ruimte voor een structurele loonsverhoging.

Dit zijn de standpunten van ons en van de werkgevers

Zowel wij als de werkgevers stellen een looptijd voor van 2 jaar: van 1 april 2020 tot 1 april 2022.

Werkgevers willen alleen onder voorwaarde dat de ontziemaatregelen veranderen de volgende loonafspraken maken: Een eenmalige uitkering van € 450 per 1 april 2021( en als er al een extraatje is betaald wordt dat er van af getrokken!). Een structurele loonsverhoging van: 0,5% per 1 juni 2021 en 1% per 1 januari 2022.

Wij willen een structurele loonsverhoging van 2,5 % per 1 mei 2021 en 2% per 1 oktober 2021.

Werkgevers willen verplicht overwerk van 50+ers  verschuiven naar 60 jaar en het verplicht werken in ploegen van 55+ers  jaar verschuiven naar 62 jaar. Als de vakbonden deze wijziging niet accepteren dan is er ook geen loonsverhoging.

Wij willen verplicht overwerken voor 50+ers verschuiven naar maximaal 55 jaar en verplicht werken in ploegen vanaf 55 jaar ongewijzigd laten. Er is namelijk genoeg ruimte voor werkgevers om dispensatie aan te vragen.

Werkgevers willen de reiskostenvergoeding niet verbeteren. Wij willen reiskosten artikel 24 lid 2 a & b vervangen met een reiskostenvergoeding volgens de huidige fiscale ruimte van € 0,19 per km.

Werkgevers willen de fiscale verrekening van de vakbondscontributie verlengen bij elke cao-onderhandeling. Dit betekent dus dat zodra de cao verloopt, zoals nu het geval is, de regeling niet meer geldt. Wij willen de afspraak dat je een deel van je vakbondscontributie terugkrijgt via je werkgever als een fiscale mogelijkheid, een vast onderdeel laten zijn van je cao.

Werkgevers willen hier geen afspraken over maken, ze vinden het te duur. Wij willen wel een zwaarwerkregeling afspreken, zodat je gezond de eindstreep kunt halen door eerder met pensioen te kunnen gaan.

Bod werkgevers zwaar onvoldoende

Naast de voorwaarden over verplicht overwerk en ploegendienst is het loonbod ook veel te laag. Je hebt in 2020 hard gewerkt onder lastige omstandigheden. Als je kijkt naar het laatste voorstel van werkgevers bij een loon van € 2500 bruto per maand, dan krijg je daarover achteraf nog geen 1,4% eenmalig. Netto blijft er misschien net de helft over en je bouwt er geen pensioen over op. Een eenmalige uitkering telt ook niet mee als je in de WW terecht komt.

Netto maar € 22 euro erbij

Werkgevers bieden van 1 april 2021 tot 1 april 2022; in juni € 12,50 bruto er bij en in januari nog € 25 bruto erbij. Dat betekent bij een loon van € 2500 een structurele verhoging van € 37,50 bruto na bijna twee jaar. Netto zo’n € 22. Kun jij daarmee de stijging van vaste lasten over die twee jaren dekken?

Hout- en bouwmaterialenindustrie draaide meer omzet

Behalve allerlei negatieve en sombere uitspraken krijgen wij geen harde cijfers van de werkgevers om hun gelijk te bewijzen. Er wordt enkel gewezen naar economische voorspellingen waarvan er tot nu toe geen enkele is uitgekomen. In het vakblad Houtwereld van 22 februari 2021 lazen we het volgende: 'De Nederlandse industrie draaide in het vierde kwartaal 7,2% minder omzet dan een jaar eerder. Als enige bedrijfstak scoorde de hout- en bouwmaterialenindustrie juist méér omzet. Zowel de houtindustrie als de bouwmaterialenindustrie pluste met 3,6%.'

Praat tussen 8 en 18 maart online mee

Het geduld is op en we gaan met onze leden overleggen over de verder aanpak. Als onderhandelen geen goed resultaat oplevert is actie nodig. Nu ben jij als werknemer in de houthandel aan zet. We organiseren een aantal video-vergaderingen omdat we nu niet met grote groepen bij elkaar mogen komen. Tussen 8 en 18 maart gaan we graag online met jou in gesprek, om samen te bepalen hoe we werkgevers kunnen bewegen om tot goede afspraken te komen. De vergaderingen beginnen om 19.30 uur.

Meld je nu aan voor een online vergadering