Werknemers willen beter loonbod in nieuwe cao houthandel

Steun voor FNV-inzet onderstreept met kaarten en taart

Door Redactie 14 januari 2021

Werkgevers in de houthandel willen geen enkele belofte doen over een loonsverhoging in de nieuwe cao en stellen ook nog voorwaarden. Dit terwijl uit onderzoek blijkt dat het goed gaat in de houthandel. De omzet steeg met zo’n 6% en de salarissen tot 1 april 2021 met maar 0% als het aan de werkgevers ligt. Vreemde verdeling van de taart toch? Werkgevers bieden alleen wat kruimels in ruil voor verslechteringen.

Paul van den Heuvel, directeur Centrum Hout (links) en Frans de Boer, secretaris voor cao-partijen in dienst van VVNH nemen de taart in ontvangst.

Taart moet eerlijk worden verdeeld

Op 14 januari was de onderhandelingsdelegatie van werkgevers bij elkaar om te bespreken met welke loonruimte ze de volgende onderhandelingsronde in kunnen gaan. Namens de werknemers in de houthandel is een taart aangeboden vergezeld van een groot aantal ansichtkaarten waarop steun wordt betuigd met de inzet van FNV voor een verdiende, fatsoenlijke loonsverhoging. Geen kruimels maar een eerlijk deel van de taart.

Waardering door fatsoenlijke loonsverhoging

De houthandel draait uitstekend en dat betekent dat er vaak extra hard gewerkt moet worden onder lastige omstandigheden vanwege de COVID-19 richtlijnen. Het is goed om daar gratis complimenten voor uit te delen. Maar daarnaast is er dringend behoefte aan waardering in de vorm van een fatsoenlijke loonsverhoging.

Toekomstverwachtingen positief

Er is voldoende ruimte voor een fatsoenlijke loonsverhoging op basis van de financiële gegevens die we over de sector kennen. Ook de toekomstverwachtingen zijn positief zoals uit alle berichten in de vakbladen blijkt.

FNV- bestuurder Fedde Boonstra: 'Hopelijk komen ze tot een mandaat voor een loonsverhoging die voor ons bespreekbaar is.'