Onzekerheid over vervolg onderhandelingen cao Houthandel

Update na eerste overleg

Door Redactie 04 september 2020

Op 3 september vond het eerste overleg voor vernieuwing van de cao Houthandel plaats. De cao liep dit jaar per 31 maart af. De voorstellen van de FNV, CNV en werkgevers zijn uitgewisseld en toegelicht. Er zijn geen concrete vorderingen gemaakt. Het verschil in toekomstverwachtingen voor de houthandel is groot.

Onzekerheid over vervolg onderhandelingen cao Houthandel

Positiever beeld

Als vakbond hebben we een positiever beeld van de toekomst voor de houthandel dan de werkgevers. Die voorzien zware tijden waarbij ook ontslagen gaan vallen. Daarom hebben ze ook in hun voorstellen opgenomen om sneller en goedkoper medewerkers te kunnen ontslaan. Een structurele loonsverhoging was volgens hen ook absoluut niet mogelijk. Dat zou de ellende en het aantal ontslagen alleen maar groter maken.

Loonsverhoging belangrijk

Een structurele loonsverhoging is voor jou en je collega's heel belangrijk. De kosten van levensonderhoud stijgen door en voor steeds meer gezinnen is het moeilijk om rond te komen. Dat vang je niet op met een eenmalige uitkering. We houden daarom vast aan een structurele loonsverhoging in plaats van alleen te gaan praten over een eenmalige uitkering waar ‘enige’ ruimte voor was.

Voldoende ruimte

Volgens ons bieden de cijfers, die tot nu toe bekend zijn over het eerste halfjaar van 2020, voldoende ruimte. Voorlopig zien wij geen diep dal ontstaan ten gevolge van de Covid-19, stikstof- en Pfasmaatregelen. De noodzaak om voldoende betaalbare woningen te bouwen en het versnellen van renovatie dwingen de overheid om hier snel ruimte voor te maken door andere maatregelen te nemen. Intussen is er een steunpakket voor de bedrijven die het moeilijk hebben.

22 oktober gaan we verder

We hebben afgesproken dat werkgevers op zoek gaan naar een ruimer mandaat van hun achterban zodat we op 22 oktober verder kunnen onderhandelen. Dan kunnen ook de andere onderwerpen uit de voorstellen worden besproken. Krijgen ze niet meer ruimte, dan moeten we nadenken over de manier waarop we als vakbonden verder willen om tot goede afspraken te komen.

Wat vind jij?

We horen graag hoe jij het in jullie bedrijf vindt gaan en wat je van de houding van de werkgevers vindt. Laat het weten via houthandel@fnv.nl