Onderhandelingen cao Timmerindustrie gestart

Door Redactie 27 augustus 2020

De cao Timmerindustrie liep af op 1 augustus 2020. Normaal gesproken starten de onderhandelingen ruim voor het verlopen van de cao. Helaas is dat door corona nu niet gelukt. Op 26 augustus hebben we de eerste onderhandelingsronde gehad. We hebben onze voorstellen toegelicht en de voorstellen van de werkgevers ontvangen.

Wat vind jij van onze cao voorstellen voor de Timmerindustrie??

Onze voorstellen

Voor de vakantie hebben we een enquête uitgezet bij jullie. De reacties daarop hebben we besproken met onze cao commissie. Deze commissie bestaat uit leden van onze bond die in de sector werken. Met deze commissie zijn we gekomen tot deze voorstellenbrief.

Een aantal belangrijke voorstellen zijn:

• Een loonsverhoging van 5% die deels in een vast bedrag per maand per persoon wordt omgezet.
  • Vergoedingen met 5% verhogen
  • Een eerder stoppen met werken regeling die het beter mogelijk maakt om 3 jaar voor je AOW afscheid te nemen
  • Uitzendwerk alleen voor 'ziek en piek' en niet omdat het goedkoper is
  • Verhoging van de vergoeding voor vakbondsleden van € 60 naar € 75 netto

Voorstellen werkgevers

Van de werkgevers hebben we ook voorstellen ontvangen. Zij willen onder andere afspreken dat:

• Er voor loon een ‘pas op de plaats’ gemaakt wordt. Toegelicht is dat er een zeer beperkte ruimte verhoging van het loon zal zijn
  • Jeugdlonen beter aansluiten op de loontabellen voor volwassenen (zonder verlaging van de kosten)
  • Afschaffen vitaliteitsregeling voor werknemers die de AOW-gerechtigde leeftijd hebben bereikt
  • Mensen die op latere leeftijd overgaan van de ene naar de andere werkgever, hebben geen recht op de overgangsregeling voor de seniorendagen. Deze oudere werknemers kunnen alleen kiezen voor de vitaliteitsregeling
  • Vakantietoeslag wordt niet meer één keer per jaar betaald, maar bij iedere loonperiode

Doemscenario

Bij deze voorstellen hebben werkgevers veel moeite gedaan om een doemscenario te schetsen. De sector zou er slecht voor staan. Wij hebben door de enquête onder jullie daar een heel ander beeld van. Ook zijn de voorspellingen voor met name woningbouw positief. Op de volgende ronde zullen we dan ook proberen het beeld van de werkgevers bij te stellen.

Geef jouw mening

Graag horen we van jullie wat jullie vinden van de voorstellen van de werkgevers. Dat kan door voor 7 september een e-mail te sturen naar hans.crombeen@fnv.nl . Ben je het eens of oneens? Wil je dat toelichten? Ook dat kan.

Stuur een mail

Ben jij al lid?

Over het definitieve cao-resultaat mogen alleen vakbondsleden stemmen. Wil je dan meebeslissen, maar ben je nog geen lid? Word dan nu lid!

Volgende ronde

De volgende ronde is op 9 september. We willen dan jullie reacties mee kunnen nemen.