Werkgevers niet bereid verder te praten over nieuwe cao Tuinzaadbedrijven

Acties zijn onvermijdelijk

Door Redactie 21 maart 2024

Op maandag 12 februari hebben werknemers in de Tuinzaadsector het eindbod voor een nieuwe cao Tuinzaadbedrijven afgewezen en aangedrongen op verdere onderhandelingen met de werkgevers. Op 1 maart vond een gesprek plaats, maar de werkgevers bleven bij hun standpunt, wat tot teleurstelling leidde en de situatie onveranderd liet. Acties zijn onvermijdelijk. Houd jouw mailbox in de gaten voor verdere stappen en help mee voor een betere cao!

Acties voor betere cao Tuinzaden onvermijdelijk

Actiecomité en mobilisatie van medewerkers

Na de afwijzing van het eindbod hebben de vakbonden samen met de cao-commissie besloten om een actiecomité op te richten. Dit comité, bestaande uit kaderleden van verschillende bedrijven, zal de medewerkers in de Tuinzaden informeren en mobiliseren. Zij hebben al bij verschillende bedrijven geflyerd en bijeenkomsten gehouden. Voorbeelden van de bedrijven die we bezocht hebben zijn Enza Zaden, Syngenta, Pan American, Bayer, Pop Vriend KWS en Incotec.

Informeren van medewerkers en benadrukken van standpunten

Op deze bijeenkomsten zijn medewerkers op de hoogte gebracht van de stand van zaken en de noodzaak van een nieuwe cao. Het onacceptabele karakter van het eindbod en de onbuigzame houding van werkgevers zijn benadrukt. Het plan is om de komende twee weken door te gaan met het bezoeken van meer bedrijven en in gesprek te gaan met medewerkers om steun te vergaren voor verdere acties. Kom ook naar onze bijeenkomsten!

Redenen voor afwijzing eindbod

De vakbondsleden hebben het eindbod afgewezen vanwege de ontoereikende loonsverhoging van 5%, die het koopkrachtverlies door inflatie niet compenseert. Ook zijn werkgevers niet bereid tot verbetering van arbeidsvoorwaarden zoals de 80/80/100 regeling. Dit wordt gezien als een gebrek aan respect voor de inzet van medewerkers, vooral gezien de goede financiële resultaten van de sector.

Overweging van acties

De vakbonden overwegen acties, waaronder het stellen van een ultimatum en mogelijk stakingsacties of werkonderbrekingen. Leden houden we via e-mail op de hoogte en worden aangemoedigd hun stem te laten horen. Heb je nog niet eerder mailingen ontvangen? Controleer dan in Mijn FNV of jouw gegevens en e-mailvoorkeuren goed staan. Alleen leden kunnen stemmen op het eindbod voor de cao Tuinzaadbedrijven. Ben je nog geen lid? Als je nu lid wordt van FNV, kun jij ook je stem uitbrengen. Samen staan we sterk!

Compensatie inflatie

Als je verder de inflatiecijfers sinds 2019 afzet tegen de loonverhogingen, om je in 5 jaar tot 15,25% loonsverhoging tegenover 17,5% inflatie. Daar kom je dus al 2,25%. Daarnaast moet in de komende cao minimaal de inflatie voor 2024 gecompenseerd worden van 3,8%. Samen heb je dus minimaal 6.05% nodig om de inflatie te corrigeren. En in een sector die goed draait mag je er ook best nog iets op vooruit gaan.

Vervolgstappen

De meerderheid van onze leden heeft het eindbod verworpen. We hebben de werkgevers gevraagd om alsnog met ons betere afspraken te maken. Dat hebben ze tot op heden helaas niet gedaan. Wij zijn nu weer aan zet en zijn we gedwongen om met elkaar in beweging te komen.  Met als uiterste middel dat we een ultimatum moeten stellen en tot stakingsactie of werkonderbrekingen over moeten gaan. Dat doen we alleen wanneer daar draagvlak voor is. Deze acties zijn erop gericht een nieuwe cao af te dwingen.

Vragen of opmerkingen?

Als je vragen hebt, dan kan je altijd terecht bij Jeroen Brandenburg of Leo van Beekum, onderhandelaars FNV Agrarisch Groen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.