Werkgevers schorten onderhandelingen cao Tuinzaadbedrijven op

Door Redactie 23 oktober 2023

Werkgevers Tuinzaadbedrijven hebben afgelopen donderdag laten weten dat zij meer voorbereidingstijd nodig hebben om te reageren op ons voorstel om het minimumloon te verhogen en hebben de onderhandelingen opgeschort. De onderhandelingen van 23 oktober gaan daardoor niet door.

Werkgevers schorten onderhandelingen cao Tuinzaadbedrijven op

Minimumloon verhogen

De werkgevers willen eerst met hun achterban overleggen. Dat klinkt heel sympathiek en wij zijn nieuwsgierig naar hun reactie op ons voorstel. Uit de vorige onderhandelingsronde van 11 oktober blijkt dat onze looneisen nogal verschillen met de uitgangspunten van de werkgevers. We zullen dus goed moeten opletten wat hun reactie voor ons gaat betekenen.

Werkgevers: beperkte loonruimte

Volgens de werkgevers zijn de bedrijfsomstandigheden het afgelopen jaar verslechterd door verschillende kostenstijgingen. Daarnaast is de groei afgenomen en staat de omzet van verschillende bedrijven onder druk. Hierdoor zien zij beperkte loonruimte en vinden zij de looneisen van vakbonden aan de hoge kant.  Zij hebben nog geen concreet loonbod op tafel gelegd, maar we zijn wij niet optimistisch. Wij vinden dat er meer geld vrijgemaakt moet worden voor de beloning voor werknemers in plaats van voor vastgoed of andere projecten.

Geen reden om inflatie niet te compenseren

Leden van de cao-commissie vinden de reactie van de werkgevers enigszins overtrokken. De afgelopen jaren geven de werkgevers continue aan dat de sector onder druk staat. Aantal jaren geleden was het de impact van Brexit, daarna was het de impact van Covid en nu is het geo-politieke onrust. Zij geven aan dat de omzet de afgelopen jaar flink is gestegen en dat er ondanks de verschillende ontwikkelingen goede marges zijn gemaakt.  Uiteraard is er sprake van een kleine terugval en wordt er iets minder groei gerealiseerd, maar dat is geen argument om de inflatie van afgelopen jaar niet te willen compenseren. Wij willen dat de koopkracht van de medewerkers in de Tuinzadensector wordt hersteld en weer gaat groeien.

Onze voorstellen

Onze belangrijkste voorstellen voor de nieuwe cao zijn:

• Een loonsverhoging van 7,2% ter compensatie van het koopkrachtverlies in de afgelopen cao-periode.
  • Automatische Prijs Compensatie (APC) om de lonen te laten meestijgen met de inflatie.
  • Duurzame inzetbaarheid: overeenkomsten voor de 80/90/100-regeling en de Regeling Vervroegd Uitreden (RVU).
  • Afspraken over werktijden om een betere balans tussen werk en privĂ© te realiseren

Hoe verder

De volgende onderhandelingsronde is dinsdag 14 november en wij verwachten dat de werkgevers dan met een concreet loonbod komen.

Op 22 november zijn we uitgenodigd door het OR platform en dan zullen wij ook een terugkoppeling geven over de laatste stand van zaken over het cao traject.

Contact

Heb je vragen en/of opmerkingen hebben, neem dan contact op met Jeroen Brandenburg, bestuurder en onderhandelaar FNV Agrarisch Groen.