FNV en CNV willen aan onderhandelingstafel nieuwe cao Plantion

Door Redactie 25 augustus 2022

Op 27 juli was de hoorzitting bij NCP waarbij het uitsluiten van FNV en CNV bij de onderhandelingen van de lopende cao werd behandeld. We wachten nog op de uitspraak. In de tussentijd moeten de voorbereidingen voor een nieuwe cao starten daar de huidige cao op 31 december afloopt. Wij hopen dat Plantion voor 5 september reageert opdat we weer voor jullie kunnen gaan onderhandelen.

FNV wil aan onderhandelingstafel nieuwe cao Plantion

Ondernomen stappen

• 27 juli 2022Hoorzitting bij het NCP. Het is afwachten hoe na de hoorzitting de procedure gaat verlopen. In de tussentijd willen wij Plantion laten weten dat wij nog steeds cao-partij zijn.
  • Januari 2022: Melding bij het NCP (Nationaal Contact Punt). Na het vorige cao-traject hebben wij Plantion laten weten dat we het er niet mee eens zijn dat ze ons uitsluiten aan de cao-tafel. In januari hebben we melding gedaan bij het NCP (Nationaal Contact Punt) voor een vermeende schending van de OESO-richtlijnen.
  • November 2021: Brief naar VBN en Plantion. FNV Agrarisch Groen en CNV Vakmensen hebben begin november 2021 een brief gestuurd naar de Vereniging Bloemenveilingen Nederland (VBN) over het afsluiten van de cao bij Plantion zonder FNV en CNV Vakmensen. VBN geeft in haar brief van 11 november 2021 aan dat zij volgens de statuten en reglementen van VBN zich niet kunnen mengen in de kwestie bij Plantion. In de brief van 10 november 2021 van Plantion aan VBN, die we via cc hebben ontvangen, geeft Plantion aan dat zij gebruik maakt van haar onderhandelingsvrijheid en heeft gekozen voor een onderhandeling met een werknemersvertegenwoordiging waarover directie, MT, OR en personeel het eens zijn. Het grootste deel van de medewerkers is volgens de directie van Plantion positief over het resultaat. In deze brief wordt er door jullie directie ook getwijfeld aan de representativiteit van FNV en CNV Vakmensen.

Slecht werkgeverschap van Plantion

De opstelling van Plantion en VBN tegenover FNV en CNV getuigt zeker niet van goed werkgeverschap en is óók niet conform (internationale) normen en regels. Zoals eerder door ons is benoemd zijn de vakbonden bij Plantion helemaal niet betrokken geweest en zijn wij ook niet uitgenodigd om deel te nemen aan het cao-overleg.

FNV blijft voor jouw belangen opkomen!

Het is nog onduidelijk wat de uitkomsten van deze gesprekken zullen zijn, maar wij hopen dat Plantion zich realiseert dat zij niet zomaar FNV Agrarisch Groen en CNV Vakmensen kunnen negeren. Wij hopen dat op basis van deze stap wij in het najaar weer worden uitgenodigd voor het bijwonen van het cao-overleg bij Plantion. Wij blijven voor jouw belangen opkomen, ook al zijn we geen cao-partij bij Plantion. Jij kunt als vakbondslid altijd hulp en advies krijgen van de FNV.

Samen sterker

Ook nu blijkt hoe belangrijk het is dat meer collega’s bij Plantion lid zijn van de vakbond. Hoe groter het aantal vakbondsleden, hoe sterker we in de onderhandelingen met de werkgever staan én hoe beter jouw cao zal zijn. Is jouw collega nog geen lid van de FNV? Overtuig hem of haar dan van het nut van het lidmaatschap en verdien zelf een tientje.

Nodig je collega uit

Meer weten?

Heb je vragen of opmerkingen? Neem dan contact op met Jeroen Brandenburg, Bestuurder FNV Agrarisch Groen.

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Check in MijnFNV of jouw gegevens goed staan. Ook kan je daar aangeven welke mailingen je wilt ontvangen.

Check je gegevens