Boze brief FNV en CNV naar Vereniging Bloemenveilingen Nederland

Plantion houdt zich niet aan internationale verplichtingen

Door Redactie 5 november 2021

Plantion heeft een cao afgesloten zonder FNV Agrarisch Groen en CNV Vakmensen (de echte vakbonden) überhaupt de kans te geven om daarbij betrokken te zijn. Dit getuigt niet van goed werkgeverschap en is óók niet conform (internationale) normen en regels. Aangezien Plantion aangesloten is bij Vereniging Bloemenveilingen Nederland (VBN) hebben wij VBN een brief gestuurd over deze situatie.

FNV en CNV boos over buitensluiten bij cao onderhandelingen Plantion.

Werkgevers zijn verplicht om vakbonden te betrekken bij cao-onderhandelingen

Wij willen dat VBN zich publiekelijk uitspreekt voor het betrekken van daadwerkelijke vakbonden in collectieve onderhandelingen met haar leden.  En nog belangrijker: wij willen dat zij  haar leden informeert over de internationale verplichtingen die werkgevers hebben bij collectieve onderhandelingen opdat deze situatie in de toekomst voorkomen kan worden. Wij hebben VBN gevraagd om voor 15 november een inhoudelijke reactie te geven over de ontstane situatie bij Plantion.

Jouw belangen

Wij blijven natuurlijk voor jouw belangen opkomen, ook al zijn we geen cao-partij bij Plantion. Je kan als vakbondslid altijd hulp en advies blijven krijgen van FNV. Neem contact op met Jeroen Brandenburg en, of Marjolein Dubbelaar als je vragen hebt naar aanleiding van deze brief. Zij zijn als bestuurders van FNV Agrarisch Groen betrokken bij de bloemenveilingen in Nederland.  Tot slot kan jij je collega’s informeren over de laatste stand van zaken door dit nieuws met hen te delen.

Meer weten?