Plantion en VBN reageren op boze brief FNV, standpunten onveranderd

Door Redactie 27 december 2021

Plantion heeft een cao afgesloten zonder FNV Agrarisch Groen en CNV Vakmensen de kans te geven om daarbij betrokken te zijn. Hierover hebben de bonden begin november een brief gestuurd aan Vereniging Bloemenveilingen Nederland (VBN) en Plantion, met het verzoek inhoudelijk te reageren.

Plantion en VBN reageren op boze brief FNV, standpunten onveranderd

Wij hebben zowel van VBN als Plantion een inhoudelijke reactie mogen ontvangen, maar dat heeft er niet toe geleid dat de standpunten zijn veranderd. VBN geeft in haar brief van 11 november 2021 aan dat zij volgens de statuten en reglementen van VBN zich niet kunnen mengen in de kwestie bij Plantion. In de brief van 10 november 2021 die wij via de CC van Plantion aan VBN hebben ontvangen, geeft Plantion aan dat zij gebruik maakt van haar onderhandelingsvrijheid en heeft gekozen voor een onderhandeling met een werknemersvertegenwoordiging waarover directie, MT, OR en het grootste deel van de medewerkers positief is. In deze brief wordt door directie ook getwijfeld aan de representativiteit van FNV en CNV Vakmensen. Deze opstelling van Plantion en VBN tegenover FNV en CNV getuigt zeker niet van goed werkgeverschap en is óók niet conform (internationale) normen en regels.

Plantion schendt richtlijnen

Zoals eerder is benoemd zijn de vakbonden bij Plantion helemaal niet betrokken geweest en zijn wij ook niet uitgenodigd om deel te nemen aan het cao overleg. Afgelopen week hebben wij onze leden benaderd met de vraag of zij het van belang vinden dat FNV en CNV Vakmensen weer worden betrokken bij het sociaal overleg bij Plantion. Een deel van de leden geeft aan dat zij het belangrijk vinden dat hun vakbond betrokken wordt bij onder andere het cao overleg. Naar aanleiding van dit signaal overwegen wij een melding te doen bij het NCP (Nationaal Contact Punt)  voor een vermeende schending van de OESO-richtlijnen.

Kortom, wij hopen dat er met een melding bij het NCP alsnog op (korte) termijn een gesprek plaatsvindt over de gang van zaken en dat wij weer worden toegelaten aan het sociale overleg bij Plantion. Hieronder .

In de bijlagen lees je de briefwisseling met VBN en Plantion:

1.    Brief FNV en CNV Vakmensen 28 oktober 2021
2.    Brief Plantion aan VBN CC Vakbonden 10 november 2021