Update pensioenoverleg met Plantion

Wat hebben we afgesproken?

Door Redactie 11 september 2020

Begin september hebben we weer met Plantion gesproken over jouw pensioen. De voorgeschiedenis ken je vast wel. Je werkgever heeft de opzegging bij pensioenfonds BPL rond half mei ongedaan gemaakt. Deze opzegging bij BPL was strijdig met de cao. Afspraken in de cao komen niet zo maar tot stand. Een werkgever mag niet eenzijdig een cao afspraak afschaffen.

Update pensioenoverleg met Plantion

Alternatieven

We hebben met je werkgever afgesproken te onderzoeken of aansluiting bij een ander pensioenfonds een alternatief kan zijn. De uitkomsten hiervan hebben we tijdens ons pensioenoverleg op 2 september met Plantion besproken. We hebben gekeken naar aansluiting bij PGB (pensioenfonds grafische bedrijven). Aansluiting bij PGB blijkt geen optie, omdat daar een hogere premie wordt gevraagd dan bij BPL. Per 1 januari 2020 is de premie bij BPL weliswaar verhoogd, maar is nog altijd lager dan de premie die een ander fonds zou laten betalen voor dezelfde regeling. Conclusie is dat we beter kunnen blijven bij BPL.

Inhaalslag premieverhoging

Wat betreft de premieverhoging heb je helaas een inhaalslag moeten meemaken omdat Plantion die pas rond juni heeft doorgevoerd. We hebben protest aangetekend tegen de hoogte van de premie van de Vleutengroep. We hebben in de cao afgesproken dat de Vleutengroep 50% van de premie betaalt die de overige werknemers bij Plantion betalen. Je werkgever heeft mondeling tijdens het overleg op 2 september (en inmiddels ook schriftelijk) helaas aangegeven de premie voor de Vleutengroep niet te willen corrigeren. We proberen het volgende overleg alsnog de situatie voor de Vleutengroep op te lossen. Anders nemen we contact op met de desbetreffende vakbondsleden over eventuele juridische vervolgstappen.

Na ons pensioenoverleg op 14 september brengen we je weer op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Als je vragen of opmerkingen hebt, stuur dan een mail naar je vakbondsbestuurder: marjolein.dubbelaar@fnv.nl