Aan de slag voor nieuwe cao Tuinzaden

Datums onderhandelingen bekend

Door Redactie 28 februari 2022

We willen dit jaar tijdig beginnen met cao-onderhandelingen over een nieuwe cao Tuinzaadbedrijven. Meld je aan als je actief mee wilt beslissen.

Jongen in kas nieuwe cao Tuinzaadbedrijven

De huidige cao loopt af op 31 december 2022. Wij hopen een nieuwe cao voor het verlopen van de huidige cao te kunnen afsluiten. Dit zijn de afgesproken onderhandelingsdatums:

• 17 oktober van 13.00-16.30 uur bij Plantum te Gouda
  • 8 november van 09.00-12.30 uur locatie nader te bepalen
  • 22 november van 09.00-12.30 uur bij Plantum te Gouda

Denk en beslis mee over de cao

In het voorjaar organiseren we een bijeenkomst met de caocommissie Tuinzaden. Dan bespreken we met onze kaderleden de concept-caovoorstellen. Wij jij ook een actieve bijdrage leveren aan je eigen cao? Meld je dan per mail aan bij: jeroen.brandenburg@fnv.nl

Verlenging Private Aanvulling WW (PAWW)

In de voorgaande cao hebben wij de versoberingen van de WW (van 36 naar 24 maanden) gerepareerd middels een aansluiting bij PAWW. Sinds 2017 betalen medewerkers in de sector Tuinzaadbedrijven een bruto bijdrage voor de aanvulling van de WW en dat is voor 2022 vastgesteld op 0.2% van het brutosalaris.

Nu loopt deze cao afspraak (PAWW) af en gaan wij samen met de werkgevers de medewerkers raadplegen, waarbij wij als Vakbonden de PAWW  regeling opnieuw voor 5 jaar willen verlengen. Wij hebben dit reeds besproken met onze cao commissie en zij staan positief voor het verlengen van deze PAWW aanvulling. Wij vinden het belangrijk om je collectief te verzekeren voor onverwachte situaties, waaronder het verlies van je baan bijvoorbeeld door een reorganisatie. De komende week ontvang je van ons een nieuwsbrief met een uitnodiging voor het bijwonen van een Webinar en krijgen alle medewerkers binnenkort een enquĂȘte formulier.

App voor cao Tuinzaden deze zomer

Plantum vertelde ons dat ze bezig zijn een cao app te ontwerpen. Wij vinden het goed om zo de cao breder toegankelijker te maken voor alle medewerkers in de sector Tuinzaadbedrijven. Naar verwachting is dit project rond de zomer afgerond. Wij hebben wel aangegeven, dat wij als vakbonden ook zichtbaar willen zijn in deze app middels een link naar onze website.

Duurzame inzetbaarheid

Begin januari zijn we gestart met de werkgroep duurzame inzetbaarheid & RVU. De afgelopen bijeenkomsten hebben wij het resultatenonderzoek duurzame inzetbaarheid uit 2019 uitvoerig met elkaar besproken. De komende overleggen proberen wij samen met de werkgevers te verkennen of wij kunnen komen tot een Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) in de sector Tuinzaadbedrijven. Wij zullen jullie hiervan op de hoogte houden.