Tekst cao Groothandel Bloemen en Planten definitief

Algemeen Verbindend Verklaring (AVV) is de volgende stap

Door Redactie 14 december 2021

Wij hebben het cao-traject formeel afgerond. De volgende uitdaging voor de werkgevers en vakbonden is de cao breed voor de sector van toepassing te laten verklaren met een Algemeen Verbindend Verklaring (AVV) van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Dat betekent dat de cao-afspraken niet alleen gelden voor de aangesloten bedrijven en werknemers, maar ook voor alle overige bedrijven in de sector die aan de cao-definitie voldoen.

Groothandel planten

Wat hebben we bereikt?

Het was een lastig cao-traject, omdat de uitgangspunten van werkgevers en vakbonden nogal uit elkaar lagen. Uiteindelijk hebben we een doorbraak weten te forceren en een onderhandelingsresultaat bereikt. De nieuwe afspraken zijn gebaseerd op een cao met een looptijd van 1 juli 2021 t/m 30 juni 2023. Gedurende de looptijd worden de lonen per 1 maart 2022 en per 1 maart 2023 tot twee keer toe met 2 procent verhoogd. Hieronder een korte weergave van het onderhandelingsresultaat:

Het onderhandelingsresultaat bevat de volgende afspraken:

• Looptijd: tweejarige cao van 1 juli 2021 t/m 30 juni 2023.
  • Loonsverhoging van 2 procent per 1 maart 2022.
  • Loonsverhoging van 2 procent per 1 maart 2023.
  • Tegemoetkoming in de reiskosten woon-werkverkeer van 0,05 euro per kilometer met een maximum van 30 kilometer enkele reis (dus maximaal 60 kilometer vergoeding heen en terug).
  • Aanpassen van 80/90/100-regeling naar zeven jaar in plaats van zes jaar voor de AOW-gerechtigde leeftijd.
  • De mogelijkheid om vanaf 45 jaar gebruik te maken van verlofsparen zonder vervaltermijn mits het wettelijke verlof is opgenomen.

Koopkracht daalt door oplopende inflatie

Helaas loopt de inflatie harder op dan verwacht, mede door de stijgende energieprijzen. Dat betekent op basis van de huidige cao-afspraken dat de koopkracht daalt. Wij als FNV hebben het kabinet opgeroepen om de koopkracht per 1 januari 2022 te repareren en het minimumloon te verhogen naar 14 euro per uur. Wij houden jou hiervan op de hoogte en verwijzen je naar www.voor14.nl en het nieuwsbericht.

Meer over de cao Groothandel Bloemen en Planten

Meer informatie over het cao-traject Groothandel Bloemen en Planten kan je terugvinden op de cao-pagina.