Werkgever Groothandel Bloemen en Planten focust op loongebouw

Update tweede onderhandelingsronde

Door Redactie 15 mei 2023

Op woensdag 10 mei onderhandelden we voor de tweede keer over jouw nieuwe cao Groothandel Bloemen en Planten. De werkgevers willen het huidige loongebouw toekomstbestendig maken, omdat het door de verhoging van het wettelijk minimumloon (WML) ingehaald wordt. We gaan ervan uit dat we bij de volgende onderhandelingsronde op 30 mei een eerste voorstel ontvangen.

Werkgevers focussen op loongebouw

Noodzaak herijken loongebouw

Het huidige loongebouw is gebaseerd op het minimum loon. Door de verhoging van het Wettelijk Minimum Loon  (WML) per 1 juli  zijn de lonen in jouw loongebouw dan te laag.  Op 1 maart jl. kreeg je een loonsverhoging van 2%, maar dat wordt door de verhoging van het minimumloon dus deels te niet gedaan. Vervolgens zal het WML per 1 januari 2024 gebaseerd worden op 36 uur per week in plaats van 40 uur week. Kortom: het aanvangssalaris van alle groepen stijgt dan automatisch wettelijk al naar 2.326,08 euro en daarom is het noodzakelijk om het loongebouw te herijken.

Forse loonsverhoging onderste loonschalen

De medewerkers in de onderste loonschalen krijgen daarom het komend jaar een forse loonsverhoging. Dat komt ook overeen met ons FNV-uitgangspunt om het WLM te baseren op 14 euro per uur.

Voorstellen werkgevers

Naast het loongebouw, zijn dit de overige uitgangspunten van de werkgevers:

• Cao looptijd van 1 jaar
  • Pensioen gerelateerde zaken in een volgende cao-traject bespreken
  • Reiskostenvergoeding verhogen van € 0,05 naar € 0,10 per kilometer

De werkgevers willen zo minimaal mogelijk andere cao-punten oppakken en zich vooral focussen op het loongebouw. Wij hebben nogmaals aangegeven dat wij ook andere cao-voorstellen bespreekbaar willen houden, zoals het verminderen van de wachtdagen bij ziekte en het toepassen van een toeslag tussen 19.00 en 23.00 uur.

Wat zijn onze eisen voor de nieuwe cao?

• Looptijd: 1-jarige cao van 1 juli 2023 t/m 30 juni 2024
  • Automatische prijscompensatie (APC) op 1 januari met als ijkmaand de inflatiecijfers van oktober van het vorige jaar. Bovenop APC een loonsverhoging van € 100 bruto per maand.
  • Het minimumloon moet direct omhoog naar 14 euro per uur
  • Medewerkers moeten vanaf 18 jaar het vak volwassen salaris ontvangen.
  • Tegemoetkoming in de reiskosten voor woon-werkverkeer van € 0,21 per km.
  • Regeling Vervroegd Uittreden (RVU-regeling) zodat werknemers maximaal 3 jaar vóór hun AOW een boetevrije uitkering van 24.444 euro per jaar ontvangen.

Hoe nu verder?

Het komen tot een loongebouw dat ook recht doet aan de inflatie maakt dit een uitdagend cao-traject.  De volgende onderhandelingsrondes zijn:

• Dinsdag 30 mei
  • Dinsdag 13 juni
  • Dinsdag 18 juli

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Check in MijnFNV of jouw gegevens goed staan. Ook kan je daar aangeven welke mailingen je wilt ontvangen.

Check MijnFNV

Nodig je collega uit

Een goede cao komt er niet vanzelf. Wij hebben jou hierbij nodig. Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. Hoe meer leden zich inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. Dat is nu nodig, maar ook in de toekomst. Maak je collega daarom ook lid van de FNV! Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje.

Nodig je collega uit