Mager loonbod van werkgevers voor cao Groothandel Bloemen en Planten

Wat vind jij van het loonbod? Doe mee aan onze peiling!

Door Redactie 15 juni 2023

Op dinsdag 13 juni was onze vierde onderhandeling voor de nieuwe cao Groothandel Bloemen en Planten. We kregen een presentatie van de AWVN (werkgeversvereniging), die in opdracht van de werkgevers een analyse hebben gemaakt van het huidige loongebouw en de feitelijke beloningen in de sector. De werkgevers hebben ook een loonbod en voorstel voor een nieuw loongebouw gedaan. We horen graag van jou wat jij ervan vindt. Geef je mening!

Wat vind jij van het loonvoorstel nieuwe cao Groothandel Bloemen en Planten?

Wat is het voorstel van de werkgevers?

• Een cao-looptijd van 1 jaar (1 juli 2023 t/m 30 juni 2024)
  • Aanpassingen in het loongebouw als gevolg van de stijging van het minimumloon (WML) per 1 juli 2023. Het aanvangssalaris begint dan bij € 1.995. Vanaf 1 januari 2024 zal het aanvangssalaris gebaseerd zijn op het nieuwe WML, berekend op basis van een werkweek van 36 uur, en zal het maximumsalaris uitkomen op € 2.416,03 voor een werkweek van 40 uur.
  • Een nominale loonsverhoging van € 75 per 1 augustus 2023
  • Een nominale loonsverhoging van € 50 per 1 januari 2024
  • Een verhoging van de reiskosten per 1 augustus 2023 van € 0.05 naar € 0,10 per km
  • De pensioenstaffel per 1 juli iets aanpassen

Wat betekent het loonbod van de werkgevers nu voor jou?

De indeling in het nieuwe loongebouw kan zeker perspectief bieden voor bepaalde mensen. Met het nieuwe loongebouw is het mogelijk om naast de reguliere cao-loonsverhogingen ook te groeien binnen je loonschaal. Het is belangrijk op te merken dat er al een aanzienlijke groep medewerkers is die meer verdient dan de cao-schalen, omdat het hier om een minimum-cao gaat. Dit betekent dat er ruimte is voor groei en ontwikkeling, zelfs voor diegenen die momenteel boven de cao-schalen zitten.

Rekenvoorbeeld

Stel je verdient nu € 2500,- dan krijg je conform het voorstel van de werkgevers een nominale verhoging van € 75 per 1 augustus. Dat betekent omgerekend een loonsverhoging  van 3%. Vervolgens krijg je nog een nominale verhoging van € 50 per 1 januari 2024. Dus omgerekend krijg je bij een salaris van € 2.575 per 1 januari 2024 een verhoging van 1,94%. Dat betekent voor jou een totale procentuele verhoging van  4,9%.

Wat vindt de FNV van het loonbod van werkgevers?

Het voorstel lijkt op het eerste gezicht aantrekkelijk, maar wij vinden het te laag. Werkgevers zijn wettelijk verplicht het loongebouw in overeenstemming te brengen met het Wettelijk Minimum Loon. Wij vinden dat de stijging van het WML meer moet worden doorberekend naar de nieuwe loonschalen. Zo worden de mensen die nu meer verdienen dan de huidige loonschalen op zijn minst gecompenseerd voor hun koopkrachtverlies en de inflatie. Kortom, het voorgestelde loonbod is veel  te laag! Naast aanpassing van het loongebouw moeten ook alle feitelijke salarissen flink omhoog.

Wij houden vast aan onze voorstellenbrief wat betekent dat de lonen als volgt omhoog moeten:

• Indien werkgevers bereid zijn de afspraak in de cao op te nemen waarbij de lonen automatisch worden verhoogd met het inflatiecijfer, zijn we tevreden met een verhoging van 10% per 1 juli. Dit is het inflatiepercentage over 2022 volgens het ongecorrigeerde prijsindexcijfer.
  • Indien werkgevers niet bereid zijn om deze afspraak in de cao op te nemen, eisen wij een salarisverhoging van 11,8% per 1 juli. Dit is het inflatiepercentage over 2022 volgens het afgeleide prijsindexcijfer.
  • Daarnaast vinden we dat het nieuwe loongebouw moet beginnen bij € 14 per uur, wat zou uitkomen op een startsalaris van € 2.433,- per maand bij een werkweek van 40 uur. We staan wel open voor een nominale loonsverhoging, maar alleen in combinatie met een aanzienlijke procentuele verhoging.

Wat zijn de gevolgen van de stijging van het wettelijk minimum loon (WML)?

De onderste 2 loonschalen zijn per 1 januari en 1 juli 2023 ingehaald door de stijging van het WML.  Ook zal de stijging van het WML per 1 januari 2024 nog forser uitvallen, omdat het nieuwe WML gebaseerd moet worden op 36 uur per week. De werkweek in jullie sector is 40 uur per week en dat betekent door deze stelselwijziging een stijging van het WML van 11,11%. Hierdoor is het huidige loongebouw niet meer goed toepasbaar en zijn wij genoodzaakt dit aan te passen.

Toekomstbestendig loongebouw: FNV pleit voor leefbaar loon en €14 per uur

Uit de analyse van de AWVN is  gebleken dat de gemiddelde lonen in de Sierteelsector structureel hoger liggen dan het huidige loongebouw van jouw cao. Daarnaast stijgt het WML per 1 januari 2024 fors. Kortom, er is voldoende aanleiding om het loongebouw toekomstbestendig te maken. Wij vinden dat het WML € 14 per uur moet worden en dat alle loonscholen in lijn moeten met de werkelijke beloning in de sector. Hiervoor is volgens ons een forse loonsverhoging nodig, die ook recht doet aan de hoge inflatie. Dat staat ook in onze cao-voorstellenbrief.

Wat vind jij van het loonbod?

Tijdens het komende cao-overleg van dinsdag 18 juli willen wij verder onderhandelen over een nieuw toekomstbestendig loongebouw. Daarnaast zetten wij in op een forse loonsverhoging, die ook recht doet aan de hoge inflatie en eisen wij ook koopkrachtherstel over het afgelopen jaar.

Geef je mening

Deel de enquĂȘte ook met je collega’s!

Hoe meer van jullie meedoen, hoe meer inzicht wij krijgen in wat jullie belangrijk vinden. Alvast bedankt voor het delen!

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.