Meld je aan voor de online bijpraatsessie op dinsdag 13 juni

Aanpassingen nodig in loongebouw Groothandel Bloemen en Planten

Door Redactie 31 mei 2023

Uit de derde onderhandelingsronde voor de nieuwe cao Groothandel Bloemen en Planten bleek dat aanpassingen in het loongebouw nodig zijn. We bespreken dat voorstel online op dinsdagavond 13 juni. Doe jij mee?

cao onderhandelingen

Derde onderhandelingsronde: aanpassingen loongebouw nodig

Op dinsdag 30 mei was de derde onderhandelingsronde voor de nieuwe cao Groothandel Bloemen en Planten. De werkgversvereniging AWVN presenteerde haar analyse van het huidige loongebouw en de feitelijke beloningen in de sector. Hiervoor hadden bedrijven hun loongegevens (indeling in het loongebouw en de feitelijke salarissen) gedeeld. Uit de analyse blijkt dat de gemiddelde lonen structureel hoger liggen dan het huidige loongebouw van jouw cao.

Gevolgen stijging wettelijk minimum loon (WML)

De onderste 2 loonschalen zijn per 1 januari en 1 juli 2023 ingehaald doordat het minimumloon zo hard gestegen is. De stijging van het WML zal per 1 januari 2024 nog forser uitvallen. Het nieuwe WML wordt gebaseerd op 36 uur per week. En de werkweek in jullie sector is 40 uur per week. Dat betekent een stijging van het WML van 11,11%. Hierdoor is het huidige loongebouw niet meer goed toepasbaar.

Toekomstbestendig loongebouw: FNV wil €14 per uur

Voldoende aanleiding om het loongebouw toekomstbestendig te maken. Wij vinden dat het WML € 14 per uur moet worden en dat alle loonschalen in lijn moeten met de werkelijke beloning in de sector. Hiervoor is volgens ons een forse loonsverhoging nodig, die ook recht doet aan de hoge inflatie. Dat staat ook in onze cao-voorstellenbrief.

Doe mee met de cao-bijpraatsessie op dinsdagavond 13 juni

Op het cao-overleg van dinsdag 13 juni geven de werkgevers een eerste voorstel voor een nieuw, toekomstbestendig loongebouw. Wij zijn benieuwd wat jij en je collega’s van dat voorstel vinden. Daarom organiseren we op dinsdagavond 13 juni van 19.30 tot 21.00 uur een cao-bijpraatsessie via Teams. Deze is open voor leden en niet-leden. Ben je er ook bij?

Meld je hier aan

Deel deze uitnodiging ook met je collega’s

Hoe meer van jullie meedoen, hoe meer inzicht wij krijgen in wat jullie belangrijk vinden. Alvast bedankt voor het delen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.