Leden stemmen in met nieuwe cao Groothandel Bloemen en Planten

Door Redactie 27 oktober 2021

De meerderheid van de FNV-leden heeft ingestemd met het onderhandelingsresultaat over een nieuwe cao Groothandel Bloemen en Planten. Op 22 september 2021 hebben we samen met CNV Vakmensen alsnog een doorbraak weten te forceren en een onderhandelingsresultaat kunnen bereiken.

Leden stemmen in met nieuwe cao Groothandel Bloemen en Planten

De nieuwe afspraken zijn gebaseerd op een cao met een looptijd van 1 juli 2021 t/m 30 juni 2023. Gedurende de looptijd worden de lonen per 1 maart 2022 en per 1 maart 2023 tot twee keer toe met 2% verhoogd.

Zoals je eerder hebt kunnen merken, hebben wij de stemtermijn verlengd tot en met 20 oktober 2022. Dit hebben wij gedaan, omdat wij het aantal stemmers ten opzichte van de leden niet representatief genoeg vonden. Uiteindelijk hebben meer leden alsnog van hun stemrecht gebruik gemaakt. Dank daarvoor!

Lastige cao-onderhandelingen

Het waren wederom lastige cao-onderhandelingen, omdat de uitgangspunten nogal ver uit elkaar lagen. We zijn ook van ver gekomen, maar uiteindelijk hebben we middels constructief overleg toch overeenstemming kunnen bereiken. We hebben helaas niet alle punten van onze cao-voorstellen kunnen realiseren.

Loonsverhoging

In een eerste voorstel wilde de werkgeversdelegatie de cao ongewijzigd verlengen met een minimaal loonbod, te weten twee keer 1,5%. We hebben de afgelopen weken veel signalen via onze enquête van leden en niet-leden mogen ontvangen. Een grote meerderheid van de medewerkers heeft het eerste voorstel van de werkgevers (VGB) afgewezen.

Deze afwijzing is tot stand gekomen via een door de vakbonden uitgezette enquête die veelvuldig door zowel leden en niet-leden is ingevuld. In de uitslag was op te maken dat de sector zich snel heeft hersteld en dat de omzetten van de bedrijven enorm zijn gestegen.

Helaas is hierdoor de werkdruk toegenomen en wordt dat ook nog versterkt door een groot tekort aan gekwalificeerd personeel. Als rode draad kun je stellen dat de medewerkers vinden dat zij recht hebben op een goede loonsverhoging en zeker bij een oplopende inflatie. Kortom, mede door jullie druk hebben we een doorbraak weten te forceren.

Onderhandelingsresultaat

Het onderhandelingsresultaat bevat de volgende afspraken:

• Looptijd tweejarige cao van 1 juli 2021 t/m 30 juni 2023.
  • Loonsverhoging van 2% per 1 maart 2022.
  • Loonsverhoging van 2% per 1 maart 2023.
  • Tegemoetkoming in de reiskosten woon-werkverkeer van € 0,05 per km met maximum van 30 km enkele reis (dus maximaal 60 km vergoeding heen en terug).
  • Aanpassen van 80/90/100-regeling naar 7 jaar in plaats van 6 jaar voor de AOW-gerechtigde leeftijd.
  • De mogelijkheid om vanaf 45 jaar gebruik te maken van verlofsparen zonder vervaltermijn mits het wettelijke verlof is opgenomen.

Cao-traject

Meer informatie over het cao-traject Groothandel Bloemen en Planten kun je hier terugvinden. Verder kun jij je collega’s informeren over de laatste stand van zaken door dit nieuwsbericht met hen te delen. Deze cao is er niet vanzelf gekomen en nu is het moment om jouw collega’s te informeren en te vragen om lid te worden van een vakbond! Dus word lid van FNV, want samen staan we sterk!

Meer weten?

Heb je vragen of opmerkingen, dan kun je ons bereiken via onderstaande contactgegevens. Heb je vragen omtrent het coronavirus & werk, kijk dan op fnv.nl/corona.

Jeroen Brandenburg, bestuurder FNV Agrarisch Groen, E: jeroen.brandenburg@fnv.nl T: 06 51257384