Start onderhandelingen nieuwe cao Groothandel Bloemen en Planten 22 juni

Door Redactie 21 juni 2021

De huidige cao Groothandel Bloemen en Planten loopt af op 30 juni en op 22 juni starten we met de cao onderhandelingen. Het zal een uitdaging zijn om behoorlijke verbeteringen door te voeren én om de cao algemeen verbindend te verklaren. Vorige keer was dat niet gelukt waardoor bedrijven die niet lid zijn van de VGB niet verplicht waren om de cao te volgen. Op 8 juli is de tweede ronde ingepland.

Start cao-onderhandelingen Groothandel Bloemen en Planten

Cao voorstellen FNV

Vorige week hebben wij samen met onze leden de cao voorstellen vastgesteld en deze hebben wij  naar de VGB (Vereniging Groothandelaren in Bloemkwekerij-producten) gestuurd. Door de vakantieperiode lukt het hoogstwaarschijnlijk helaas niet om voor de zomer een nieuwe cao afsluiten.

Wij hebben de volgende onderwerpen in onze cao voorstellen opgenomen:

• Looptijd
  • Leefbaar inkomen & toeslagen
  • Duurzame inzetbaarheid (Pensioenakkoord)
  • Reiskostenregeling
  • Pensioen
  • Meer zekerheid in combinatie met gelijk werk, gelijk loon
  • Arbeidstijden
  • Volwassen arbeidsverhoudingen
  • Medezeggenschap

Door het snelle herstel van de sierteeltsector vinden wij het nu ook de hoogste tijd voor een goede loonsverhoging:

• Per 1 juli 2021 5% structurele verhoging van de feitelijke lonen, de loonschalen en de nominale vergoedingen
  • Deze structurele loonsverhoging heeft een bodembedrag (vloer) van € 1.500 bruto per contractjaar. Dit minimum van € 1.500 euro bruto per jaar bij 5% loonsverhoging levert voordeel op voor salarissen beneden € 30.000 bruto per jaar.
  • In 2021 een eenmalige corona bonus van € 500
  • Minimum uurloon in de cao minstens € 14

Ook  willen wij de afspraken die voortvloeien uit het pensioenakkoord opnemen in de cao Groothandel Bloemen en Planten:

• Tijdelijke Regeling Vervroeg Uittreden (RVU) -boetevrije regeling (€ 22.164 per jaar) voor ouder werknemers zodat zij vanaf 3 jaar vóór hun AOW-leeftijd kunnen stoppen met werken.
  • Tijdspaarregeling (verlofspaarregeling) voor alle werknemers

Bekijk alle voorstellen

Voldoende financiële ruimte voor een goede cao

Het afgelopen jaar was zeer onstuimig en onzeker. Vorig jaar maart dacht men in de sector grote verliezen te realiseren, maar o.a. door het opzetten van het sierteeltnoodfonds en het snelle herstel van de sector is een drama voorkomen. Over het algemeen heeft de sierteeltsector vorig jaar en de afgelopen twee kwartalen goed gepresteerd. De sector heeft zich behoorlijk hersteld en bedrijven hebben vorig jaar minimaal gebruik gemaakt van de NOW- maatregelen of het sierteeltnoodfonds. Volgens de VGB heeft de Nederlandse bloemen en plantenexport 2020 afgesloten met een achterstand van 4% op een exportwaarde van bijna 6 miljard euro. De exportwaarde van snijbloemen daarentegen kromp met 8% en komt uit op 3,5 miljard euro. De planten deden het beduidend beter en vestigden een nieuw exportrecord met een groei van 2% naar 2,4 miljard euro. Ook de voortuitzichten voor dit jaar zijn goed en de VGB verwacht dat dit jaar de exportwaarde van 2019 ruimschoots zal overstijgen. Kortom, we kunnen vaststellen dat de sierteeltsector de schade door de coronacrisis fors heeft weten te beperken.

Volgens ons is er dan ook voldoende (financiële) ruimte om tot een goede cao te komen.

Samen staan we sterk, word lid van FNV!

De vakbond werkt samen met de leden om tot een goede cao te komen. Ook in de Groothandel Bloemen en Planten is dat niet anders. Hoe meer mensen lid zijn van de vakbond, hoe sterker we staan!

Meer weten?

Heb je vragen of opmerkingen? Neem dan contact op met Jeroen Brandenburg, bestuurder FNV Agrarisch Groen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.