Vakbonden geven een duidelijke boodschap aan RFH tijdens cao-onderhandelingen

Een goede loonsverhoging en geen verslechteringen!

Door Redactie 23 juli 2021

Op donderdag 15 juli jl. heeft de vakbondsdelegatie namens de leden van CNV Vakmensen en de FNV de gesprekken met RFH hervat. Hierbij geven wij een korte weergave van de enquête met jullie reacties hoe de medewerkers kijken naar de voorstellen van RFH. De eerste resultaten hiervan hebben wij geanonimiseerd tijdens de derde ronde gedeeld. Hier hebben wij een duidelijke boodschap uit kunnen halen en neergelegd op de tafel van de directie van RFH.

Stem

De enquête

Sinds 12 juli 2021 ben jij in gelegenheid om de enquête in te vullen over de cao-voorstellen van RFH. Tot nu toe wordt deze enquête goed ingevuld en de reacties zijn overweldigend, maar vooral duidelijk. Tot nu toe hebben ruim 250 medewerkers vanuit alle lagen binnen RFH  aangegeven dat deze cao-voorstellen van RFH onacceptabel zijn en ook geen basis bieden om verder te onderhandelen.

Drie jaar op de nullijn en versoberen van de cao doet afbreuk aan de waardering van werknemers die zich met bloed, zweet en tranen inzetten. Uiteraard zal RFH haar verdienmodel moeten aanpassen, maar niet ten kosten van jullie arbeidsvoorwaarden. Daarnaast zijn er ook geen garanties dat de nieuwe strategie van RFH succesvol zal zijn. Sterker nog, er ligt geen mandaat vanuit onze kaderleden.

Vul de enquête in

Wij hebben besloten om het invullen van de enquête te verlengen tot aanstaande donderdag 26 augustus. Via onderstaande button kun je deze enquête invullen. Laat je stem horen, want samen staan we sterk! Heb jij deze al ingevuld? Dan vragen wij jou om ook jouw collega’s op te roepen de enquête in te vullen. Hoe meer mensen, hoe krachtiger de boodschap.

Geef je mening

Een stevige boodschap aan de directie van RFH

Om te voorkomen dat de onderhandelingen escaleren, hebben de vakbonden namens haar leden aangegeven dat RFH de komende weken haar voorstellen zou moeten herzien. Dat betekent dat de nullijn, de versoberingen en het idee om de cao op te splitsen nu echt van tafel moeten. Maar ook dat er moet worden gewerkt aan de regeling om eerder uit te treden, een oplossing voor de planningsproblematieken en een fatsoenlijke loonsverhoging. Alleen hiermee kunnen wij als vakbonden mandaat krijgen om inhoudelijk verder te komen. Wat gaat RFH hiermee doen? Negeren zij dit of doet jouw stem er toch wel toe?

Hoe nu verder?

Op 27 augustus, 17 september en 4 en 13 oktober 2021 hebben wij vervolggesprekken gepland. Tijdens de eerste twee afspraken willen wij de uitkomsten van de co-creaties (Arbeidstijden & Pensioenakkoord) bespreken, maar zijn wij ook benieuwd naar de het antwoord op onze boodschap. Namelijk de oproep aan RFH om hun voorstellen te heroverwegen. De uitkomst van het laatste bepaalt of er verder kan worden onderhandeld of niet. Het huidige mandaat is daar in ieder geval duidelijk in. RFH is aan zet.

Overige zaken

Tijdens de onderhandelingen zijn er ook andere zaken besproken, zoals de zorgen over toenemende  coronabesmettingen in verhouding met afgeschaalde maatregelen. Zij zullen de naleving goed in de gaten houden en zoveel mogelijk reactief reageren om risico’s uit te sluiten. Daarnaast viel het op dat momenteel een groot deel van coronagerelateerde verzuim valt onder de groep niet-gevaccineerde. Verder heeft RFH haar excuses gemaakt voor nieuwe contractvoorstellen die zijn gedaan vanwege de invoer van beeld veilen op de locatie Aalsmeer afdeling Planten. Dit was niet de bedoeling en ook niet volgens afspraak. Tot slot is er door RFH een eind gemaakt aan het valse gerucht over een  sluiting van de locatie Naaldwijk. RFH geeft aan juist voornemens te zijn te willen groeien.

Tot slot: samen staan we sterk, word lid van de FNV

De vakbond moet dan ook keihard strijden voor een goede cao. Ook binnen RFH is dat niet anders en zullen we samen met leden ons in moeten zetten voor een goede cao. Het is van groot belang dat ook jouw collega’s lid worden van de vakbond, want samen staan we sterker!

Heb je nog vragen of suggesties? Mail of bel dan via onderstaande contactgegevens.

Jeroen Brandenburg
Bestuurder FNV Agrarisch Groen