Onderhandelingen nieuwe cao Royal FloraHolland gestart

Geef jouw mening over de voorstellen van jouw werkgever voor 12 juli

Door Redactie 5 juli 2021

Op 28 en 30 juni waren de eerste gesprekken over een nieuwe cao Royal FloraHolland. De werkgever wil de komende jaren geen loonsverhoging geven en zelfs de arbeidsvoorwaarden versoberen. Kortom, al het harde werk van het afgelopen jaar wordt beloond met het inleveren van arbeidsvoorwaarden en koopkracht. We horen graag van jou wat jij vindt van hun voorstellen. Op 15 juli praten we verder. Geef daarom voor 12 juli jouw mening!

Geef voor 12 jui jouw mening over de voorstellen van jouw werkgever

Probleem volgens de directie

Royal Flora Holland heeft ondanks de coronacrisis het boekjaar 2020 met een beperkt verlies van 5.8 miljoen redelijk afgesloten. Het horrorscenario van een verlies van 60 miljoen is uitgebleven door onder andere hogere productprijzen. De directie vindt het nu tijd om het verdienmodel aan te passen. Met hun strategie dat gebaseerd is op 3 pijlers (Floriday, Floriway en Fulfilment) wordt het veilproces landelijk gedigitaliseerd. Royal FloraHolland wil de kosten verlagen en nieuwe inkomsten generen door het bieden van vervoersdiensten en het huidige logistiek proces aan te passen in orderpicken. Of deze strategie zal slagen is nog de vraag, want garanties zijn er niet. Als zelfs de eigen leden er niet in geloven waarom zouden wij dat wel doen?

Cao voorstellen Royal FloraHolland

De werkgever vindt dat de waarde van deze cao te hoog is ten opzichte van andere marktpartijen. Dit zijn hun voorstellen:

• De komende jaren de nullijn te hanteren: dus geen ruimte voor cao-verhogingen.
  • Afschaffen van de zaterdag toeslagen.
  • Het verruimen van de dagspiegel naar 05.00 in plaats van 06.00 zonder toeslag.
  • Huidige cao opknippen in twee delen: een cao voor het logistieke personeel en een nieuwe cao voor het concern personeel.
  • Onderhandelingen van een nieuw sociaal plan koppelen aan dit cao overleg met als uitgangspunt: kosten neutraal.

Wat vinden de vakbonden?

Na twee cao-rondes stellen wij helaas vast dat wij het een bittere start vinden met weinig tot geen basis. Allereerst hebben wij twijfels over de gekozen strategie van de werkgever, omdat er geen garanties voor succes zijn. Wij vinden dat Royal FloraHolland zich moet concentreren op haar kerntaken en dat ze interne processen moet verbeteren en waar nodig nieuwe dienstverlening moet aanbieden. Deze (nieuwe) dienstverlening en strategie wordt in onze ogen doorbelast naar de medewerkers in plaats van naar haar klanten om zo de gemiste inkomsten door de afname van klokinkomsten te compenseren.

Voorstellen werkgever onbespreekbaar

Wij gaan strijden voor een goede cao zonder versoberingen, maar juist met verbeteringen. Het probleem van Royal FloraHolland is niet het probleem van werknemers, maar van de directie, RVC en de ledenraad. De afgelopen 16 maanden heeft de sierteeltsector zeer goed gedraaid en amper last gehad van de coronacrisis. Royal FloraHolland is een coöperatie gedragen door leden, de beste kwekers van Nederland die de afgelopen maanden goud geld hebben verdiend. Nu wil deze directie de cao op de nullijn zetten, maar dat is nog niet genoeg! Zij willen de cao ook nog versoberen, waarbij de kwaliteit van arbeid verder wordt verslechterd en de zeggenschap over arbeidstijden nog verder wordt beperkt. Kortom, de voorstellen van de werkgever zijn voor ons onbespreekbaar.

Onze voorstellen

Wij gaan strijden voor een goede cao met onder andere de volgende voorstellen:

• Looptijd 1 jaar
  • 5% Loonsverhoging met een minimum van 1.500 euro per contractjaar. Dit minimum levert voordeel op voor salarissen onder de 30.000 euro bruto per jaar.
  • Uitvoering van het pensioenakkoord, waarin afspraken zijn gemaakt om gezond je pensioen te kunnen halen, waaronder het verlofsparen (in elke levensfase in te zetten). En de mogelijkheid eerder met pensioen te kunnen voor werknemers, die in het verleden te zwaar belast zijn.
  • Verbeteren spelregels arbeidstijden
  • Vergroten zeggenschap over roosters

Laat je stem horen!

Wij horen graag wat jij vindt van de cao-voorstellen van Royal FloraHolland. Geef je mening voor maandag 12 juli. Oók als je geen vakbondslid bent. De uitkomsten nemen we mee naar het volgende cao-overleg op donderdag 15 juli.

Stem

Samen staan we sterk, word lid van de FNV!

De vakbond werkt samen met de leden om tot een goede cao te komen. Ook bij Royal FloraHolland is dat niet anders. Hoe meer mensen lid zijn van de vakbond, hoe sterker we staan!