Update functiewaarderingshandboek gestart

Door Redactie 18 maart 2021

In maart 2020 werd de sierteeltsector hard getroffen door de coronacrisis. In sommige sierteelt bedrijven was de omzet meer dan gehalveerd, mede door het stil vallen van de export. Hoe gaat in nu in de sierteeltsector?

Laatste stand van zaken

De sierteeltsector zich vorig jaar bijzonder hersteld. Niet alleen de aanvoer, maar ook de prijzen waren voor kwekers uitstekend. Een aantal segmenten in de sector heeft het nog steeds zwaar, waaronder de afzet in de evenementen- horecabranche. Ook waren in een aantal landen door tijdelijk minder afzetkanalen. De sector heeft zich behoorlijk hersteld en bedrijven hebben minimaal gebruik gemaakt van de NOW-maatregelen of het sierteelt noodfonds. Volgens de VGB (branche Vereniging Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten) heeft de Nederlandse bloemen- en plantenexport 2020 afgesloten met een achterstand van 4% op een exportwaarde van bijna 6 miljard euro. De exportwaarde van snijbloemen daarentegen kromp met 8% en komt uit op 3,5 miljard euro. De planten deden het beduidend beter en vestigden een nieuw exportrecord met een groei van 2% naar 2,4 miljard euro. Kortom, we kunnen vaststellen dat de sierteeltsector de schade door de corona crisis heeft weten te beperken.

Update functiewaarderingshandboek gestart

De VGB is samen met de vakbonden gestart met de update van het functiewaarderings-handboek voor de Groothandel Bloemen en Planten. Deze stamt uit 2002 en het actueel houden van het handboek is een cao-afspraak. De cao-werkgroep bestaande uit VGB-leden en de bonden FNV en CNV hebben zitting in de stuurgroep. Er zijn 3 werkgroepen binnen het FUWA-project verantwoordelijk voor de besluiten, uitvoering en toetsing van het handboek. De werkgroep bestaat uit 8 bedrijven die een goede afspiegeling vormen van bedrijven binnen onze branche. Tot slot is er een toets groep, die zowel een informatieve als controlerende rol heeft op de uiteindelijke uitvoering van het handboek. Het hele project wordt onder begeleiding van de AWVN uitgevoerd.

Stand van zaken cao Groothandel Bloemen en Planten

De huidige cao loopt tot en met 30 juni 2021. Wij organiseren binnenkort online ledenvergaderingen om onze inzet voor het komende cao-overleg te bepalen. Door de coronacrisis zijn veel protocolafspraken niet besproken, dus deze moeten we opnemen in de nieuwe cao. We gaan ons voorbereiden op een lastig cao-traject met als doel het verbeteren van de huidige cao.

De kracht van de vakbond

Een goede cao maken we samen met de leden. Hiervoor hebben we een krachtige FNV nodig met een grote kadergroep en stevige cao-commissie. Op dit moment hebben wij nog vacatures voor de cao-commissie. Dus wil jij samen met je collega’s en de vakbondsbestuurder van de FNV actief invloed uitoefenen op jouw cao? Meld je via jeroen.brandenburg@fnv.nl aan voor de cao-commissie.