Cao-onderhandelingen Tuinzaadbedrijven vastgelopen

Door Redactie 3 maart 2021

De vakbonden zijn eensgezind: een loonbod van 1,5% is te laag in een goed draaiende sector en onacceptabel om het pensioenakkoord niet uit te voeren!

Tuinbouw

Op maandag 1 maart hebben FNV, CNV Vakmensen en De Unie voor de vijfde keer onderhandeld over een nieuwe cao Tuinzaadbedrijven. Helaas nog steeds zonder resultaat en we hebben moeten vaststellen dat wij zijn uit onderhandeld. De werkgevers hebben wel een kleine stap gemaakt en hebben het grootste deel van hun decentralisatievoorstellen voorlopig teruggetrokken. Ook wij hebben een handreiking gedaan door onze looneis te verlagen naar 4% en het intrekken van het voorstel van een 80/90/100 regeling in ruil voor het uitvoeren van het pensioenakkoord, waaronder het verlofsparen. Helaas heeft dat geen resultaat opgeleverd en zijn we weer terug bij af, omdat we nog steeds discussie hebben over het uitvoeren van het pensioenakkoord op centraal niveau.

Struikelblok

Naast loon is uitvoering van het pensioenakkoord nu het struikelblok in de cao-onderhandelingen geworden. De werkgevers hebben namelijk aangegeven dat zij geen collectieve afspraak willen maken. Ze willen die hoogstens per bedrijf regelen en het aan die individuele bedrijven over laten of ze er afspraken over willen maken met hun OR. Wij zien dat niet zitten en vinden dat er in de cao hierover afspraken moeten worden gemaakt.

Loonbod werkgevers 1,5% is onder de maat

Werkgevers blijven bij hun loonbod van 1,5%. Dit terwijl de omzetten en winsten in de Tuinzaadbranche nog steeds erg goed zijn. Dat werd ook bevestigd vanuit onze financiële analyse die wij door Basis en Beleid van de grootste zaadbedrijven hebben laten maken. De omzetten en winsten zijn in 2019 wederom gestegen en de bedrijven hebben weinig tot geen last van de coronacrisis. Dit beeld is onlangs wederom bevestigd door de sectoranalyse van Seed Valley. Er is in onze ogen geen reden voor loonmatiging. Wel hebben we als teken van goede wil onze loonvraag verlaagd naar 4%.

Hoe nu verder

Wij zullen op zeer korte termijn een petitie lanceren om jullie in de gelegenheid te stellen om de vakbondseisen kracht bij te zetten. De kern van de eisen zijn:

• Een structurele loonsverhoging van 4%
  • Uitvoeren van het pensioenakkoord, waaronder afspraken over duurzame inzetbaarheid, verlofsparen en de mogelijkheid om eerder met pensioen te gaan.

Hierover horen jullie binnenkort meer.

Informatieverspreiding bemoeilijkt

Wij hebben de afgelopen weken drie digitale werknemersbijeenkomsten georganiseerd. Het waren interactieve bijeenkomsten waarbij wij op transparante wijze de stand van zaken hebben toegelicht. Helaas blijkt het zeer lastig om de informatie met werknemers te delen, omdat sommige bedrijven weigeren om hun communicatiekanalen beschikbaar te stellen voor vakbondsinformatie.

Daarbij zijn ook kaderleden aangesproken op het delen van vakbondsinformatie. We vinden dit niet acceptabel omdat hierover in artikel 6 van de cao afspraken zijn gemaakt, maar ook niet omdat dit de vrijheid van vakbonden aantast. Wij hebben deze signalen ook gedeeld met de werkgeversdelegatie en er nogmaals op aangedrongen dat de vakbonden de ruimte moeten krijgen om informatie te delen. Wij zullen onze communicatie de komende weken intensiveren en alle opties benutten om de werknemers beter en sneller te informeren.

Deel het met je collega's!

We blijven dus proberen onze informatie via leden, kaderleden en OR’en in de bedrijven te versturen, maar willen daar niet volledig afhankelijk van zijn. Daarom willen we jullie ook een aantal alternatieve verspreidingsmethoden voorstellen, zodat onze informatie wel bij jullie collega’s komt:

• Stuur een link van het bericht via Whatsapp of een andere dienst naar vijf van je collega’s;
  • Stuur een link van het bericht naar het privé-mailadres van vijf van je collega’s;
  • Stuur een link van het bericht via LinkedIn, Facebook of een ander platform naar vijf van je collega’s;
  • Print het bericht uit en bedenk welke vijf collega’s dicht bij je in de buurt wonen en gooi het bij ze door de brievenbus;
  • Adviseer je collega’s om lid te worden van een van de vakbonden;
  • Word dan direct lid;
  • Adviseer je collega’s, als ze dat nog niet willen, zich met mailadres te melden bij de vakbonden dat ze op de hoogte gehouden willen worden van zaken rond de cao;
  • Dat kan hier of via deze QR code:
  • Verspreid dit bericht binnen je bedrijf of overleg daarover met de OR met je werkgever hoe je dat kunt doen;
  • Breng je collega’s op een andere manier op de hoogte van dit bericht.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.