Leden vakbonden stemmen in met eindbod

Nieuwe cao Tuinzaden is een feit!

Door Redactie 4 januari 2023

Vakbondsleden hebben met een nipte meerderheid ingestemd met het eindbod voor de cao Tuinzaadbedrijven. Voornaamste reden voor de nipte meerderheid is de gemengde gevoelens over het loonbod. Leden vinden het karig t.o.v. de gestegen winsten, die bedrijven hebben gerealiseerd.

cao nieuws

Cao definitief

De leden van CNV Vakmensen en de Unie hebben met een grotere meerderheid ingestemd met het eindbod. Daarmee is de cao definitief tot stand gekomen en is de nieuwe cao een feit.

Belangrijkste afspraken nieuwe cao

• 6% loonsverhoging per 1 januari 2023 met een minimum van bruto €160 voor de functies in ingedeeld in de groep A tot en met H;
  • Een eenmalige uitkering van bruto €500 op basis van fulltime dienstverband en heel 2022 in dienst. Bij parttime dienstverband en/of een deel van 2022 in dienst krijg je een bedrag naar rato;
  • Loonschaal A naar minimaal €14 per uur en nog maximaal 1 aanloopschaal tegen 105% van het minimumloon;
  • Een seniorenregeling (80-80-100-regeling) waarbij medewerkers vanaf 5 jaar voor de AOW-leeftijd 80% kunnen gaan werken tegen 80% van het loon en 100% doorbetaling pensioenpremie. Bij gebruik worden vitaliteitsdagen ingeleverd;
  • Reiskostenvergoeding wordt verhoogd naar €0,21 per kilometer;
  • Als een thuiswerkregeling wordt afgesproken, wordt daarbij minimaal €2,15 per dag vergoed.

Lees het volledige eindbod.

Hoe verder?

We zullen nu het eindbod gaan verwerken in de nieuwe cao Tuinzaadbedrijven. De nieuwe cao-tekst publiceren we zo snel mogelijk op onze website. Daarna vragen we de werkgeversdelegatie (Plantium) om de cao aan te melden bij het Ministerie van SZW en een verzoek tot Algemeen Verbindend Verklaring (AVV) bij SZW in te dienen. Wij hopen dit op korte termijn te kunnen doen.