Wil je meepraten over de nieuwe cao Tuinzaden?

Meld je aan voor een online bijeenkomst!

Door Redactie 9 februari 2021

Op 3 februari 2021 was het vierde cao-overleg met werkgevers in de Tuinzaadbedrijven. Ze hebben een groot deel van onze voorstellen voor een nieuwe cao Tuinzaden afgewezen. Werkgevers willen de cao uitkleden en meer afspraken maken op bedrijfsniveau. Hier zijn we niet blij mee. Daarom organiseren we in februari samen met De Unie en CNV Vakmensen online bijeenkomsten voor werknemers.

Meld je aan voor een online bijeenkomst over de cao Tuinzaden

Weinig bereidheid bij werkgevers voor nieuwe cao

Tijdens het overleg op 3 februari werd duidelijk dat een nieuwe cao er voorlopig niets is. Het loonbod van werkgevers is een schamele 1,5% terwijl de omzetten en winsten in de tuinzadenbranche nog steeds goed zijn. Werkgevers wijzen vrijwel alle voorstellen voor de nieuwe cao af. Ze lijken onvoldoende bereid een cao-regeling af te spreken, die het gezond halen van de pensioenleeftijd mogelijk maakt. Werkgevers willen de centrale cao uitkleden en veel onderwerpen schrappen, zodat ze daar op bedrijfsniveau (met vakbonden of or) aparte afspraken over kunnen maken. Ze willen meer maatwerk leveren en op verschillende punten hun eigen bedrijfsbeleid kunnen voeren. Voorbeelden zijn afspraken over werktijden, zon- en feestdagen, verlof, arbeidsongeschiktheid en vergoedingen. Dit vinden we geen goede zaak.

Online bijeenkomsten cao Tuinzaden

Werkgevers willen hun voorstel over het gezond halen van de pensioengerechtigde leeftijd uitwerken en met ons bespreken. Ze willen een protocolafspraak met uitwerking op bedrijfsniveau. Voor de vakbonden is dit een van de belangrijke onderwerpen in de onderhandelingen. We zijn dus benieuwd naar de uitwerking, maar denken niet dat dit tot een oplossing gaat leiden. Daarom gaan wij de komende periode kaderleden, or’s en werknemers informeren en raadplegen. Op 1 maart 2021 is het volgende cao-overleg en wordt meer duidelijk over de haalbaarheid van een nieuwe cao Tuinzaden.

Data online bijeenkomsten

De FNV, De Unie en CNV Vakmensen organiseren in de maand februari meerdere online bijeenkomsten via Teams. Tijdens deze sessies van 2 uur willen we zoveel mogelijk werknemers (leden en niet-leden) in de Tuinzadenbranche in gesprek over de cao.

Dit zijn de data:

• Woensdag 17 februari 2021 van 19.00 tot 21.00 uur
  • Dinsdag 23 februari 2021 van 19.00 tot 21.00 uur
  • Donderdag 25 februari 2021 van 19.00 tot 21.00 uur

Meld je aan voor een van de bijeenkomsten

Wil je meepraten over de nieuwe cao Tuinzaden? Na je aanmelding krijg je per e-mail een uitnodiging met inloggegevens voor de bijeenkomst van jouw keuze. We hopen jou en je collega’s te ontmoeten, want de inhoud van jullie cao staat op het spel. Wijs dus ook je collega’s op dit bericht.

Meld je aan

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.