Stand van zaken cao Weefselkweek

Door Redactie 25 september 2020

De cao Weefselkweek is per 30 juni 2020 verlopen, maar kent nog 1 jaar nawerking. Zoals afgesproken in de laatste cao gaan we een harmonisatietraject voor de cao Weefselkweek en cao Glastuinbouw opstarten. Door de coronacrisis heeft dit helaas vertraging opgelopen. Inmiddels hebben we een digitale vergadering gehad met de werkgeversdelegatie. We hebben een eerste vergelijking van beide cao’s besproken.

Stand van zaken cao Weefselkweek

Harmonisatietraject

Wij hebben de komende weken meer tijd nodig om de verschillen en/of overeenkomsten verder uit te werken. We hebben afgesproken dat we 27 oktober een nieuw overleg inplannen. De reden hiervan is dat de huidige cao Glastuinbouw per 31 december 2019 is verlopen en dat de cao-onderhandelingen tot nu toe geen resultaat hebben opgeleverd. Wij hopen dat er medio oktober overeenstemming bereikt kan worden over een nieuwe cao Glastuinbouw. Daarna kunnen we verder gaan met het uitwerken van het harmonisatietraject.

Waarom harmoniseren?

Vorig jaar hebben we samen met de werkgevers afgesproken om gedurende de looptijd van de cao een onderzoekstraject te starten om de cao Weefselkweek te harmoniseren met de cao Glastuinbouw. De reden hiervoor is dat veel bedrijven beide cao’s al toepassen en dat kost hun veel tijd/geld en is volgens de werkgevers niet meer efficiënt. Dit gaat een enorme uitdaging zijn, omdat op een aantal punten de cao Weefselkweek beter is en op een aantal andere punten de cao Glastuinbouw.

We houden je op de hoogte

We gaan je de komende maanden regelmatig informeren over het vervolgtraject van de cao Weefselkweek. Als we in deze periode een resultaat kunnen bereiken, dan heb jij als vakbondslid altijd het laatste woord.

Heb je nog vragen of suggesties? Stuur een mail naar FNV-bestuurder Jeroen Brandenburg: jeroen.brandenburg@fnv.nl