Cao Weefselkweek verlopen

Wat nu?

Door Redactie 10 juli 2020

Vorig jaar hebben de werkgevers in de Weefselkweek een eindbod gedaan. De meeste leden waren teleurgesteld over het eindbod, maar gaven ook aan: beter iets dan niets. De cao is op 1 juli verlopen. We moeten dus weer onderhandelen over een nieuwe cao.

Cao Weefselkweek verlopen

Minimale loonsverhoging in vorige cao

Er was sprake van een minimale loonstijging in de vorige cao. Het gaat niet goed met de sector en de marges zijn nog steeds te klein. Volgens de werkgevers wordt onderaan de streep nog weinig verdiend. Dit was voor de werkgevers de belangrijkste reden om vorig jaar een eindbod te doen.

Harmonisatietraject cao Weefselkweek & cao Glastuinbouw

Vorig jaar hebben we samen met de werkgevers afgesproken om gedurende de looptijd van de cao een onderzoekstraject te starten om de cao Weefselkweek te harmoniseren met de cao Glastuinbouw. De reden hiervoor is dat veel bedrijven beide cao’s al toepassen en dat kost hun veel tijd en geld en is volgens de werkgevers niet meer efficiënt. Dit zal ook een enorme uitdaging zijn, omdat er op een aantal punten de cao Weefselkweek beter is en op een aantal andere punten de cao Glastuinbouw.

Verschillen cao’s uitwerken

Op donderdag 9 juli zijn we door de werkgevers geïnformeerd over de status van dit onderzoekstraject.  Er is vergelijking gemaakt van de beide cao’s en wij zullen de komende periode de verschillen of overeenkomsten verder uitwerken. Daarnaast zullen wij dit traject ook bespreken met onze cao-juristen.

Probleem

Helaas hebben wij nu een probleem. De cao-onderhandelingen over nieuwe cao Glastuinbouw zijn vastgelopen. De cao Glastuinbouw kent een looptijd van 1 juli 2018 tot en met 31 december 2019. Wij beraden ons nu op onze positie en hoe wij dit onderhandelingstraject verder vorm kunnen geven. Daarnaast zijn we dit jaar geconfronteerd met de corona-uitbraak, waardoor wij niet eerder in de mogelijkheid waren om met onze leden in gesprek te kunnen gaan over het onderzoekstraject inzake de cao Weefselkweek/Glastuinbouw.

Hoe nu verder?

We hebben een vervolgafspraak ingepland met de werkgevers op dinsdag 15 september. Wij gaan dan de vergelijking van de cao Weefselkweek en cao Glastuinbouw verder bespreken. Wellicht is er dan ook al meer duidelijkheid omtrent de onderhandelingen over de nieuwe cao Glastuinbouw. We gaan je de komende maanden regelmatig informeren over het vervolgtraject van de cao Weefselkweek. Als we in deze periode een resultaat kunnen bereiken, dan hebben jij als vakbondslid altijd het laatste woord.