FNV in overleg met Royal FloraHolland over gevolgen coronacrisis

Door Redactie 23 april 2020

Op verzoek van Royal FloraHolland (RFH) zijn vakbonden in overleg over de impact en de gevolgen van de coronavirus op de bedrijfsvoering van RFH. Wij zijn inmiddels ruim 3 weken aan het praten over de (financiële) situatie als gevolg van het coronavirus. De situatie in de sierteeltsector en RFH is uitzonderlijk.

FNV in overleg met Royal FloraHolland over gevolgen coronacrisis

Ingrijpende oplossingen

De NOW-regeling en het noodfonds Sierteelt is volgens RFH niet afdoende om de financiĆ«le gevolgen voortkomend uit de verschillende omzetscenario’s op te vangen. De situatie bij RFH is zo uitzonderlijk dat wij van ons hoofd/bondsbestuur goedkeuring hebben gekregen om te gaan overleggen over ingrijpende oplossingen. De voorstellen van RFH worden op korte termijn neutraal aan jullie voorgelegd.

Verschillende scenario’s besproken

De CFO David van Mechelen heeft tijdens een conference call zeer transparant en open de verschillende scenario’s met ons besproken. Het is voor RFH en voor ons moeilijk in te schatten hoe lang de situatie duurt en vooral wat er op RFH afkomt als de handel weer geleidelijk aantrekt. Dit maakt het vinden van oplossingen extra moeilijk.

Maatregelen

Inmiddels zijn er op voorhand 2 voorgenomen maatregelen al bekend gemaakt: het uitstellen van de periodieke verhoging van april en het veilen op Koningsdag. Waarbij RFH tijd wil kopen en de kwekers en handelaren tegemoet wil komen met de extra veildag op Koningsdag.

We zijn nog niet tot een eindresultaat gekomen, omdat wij op een aantal punten nog in overleg zijn met directie van RFH. Op woensdag 29 april hebben wij met de onderhandelingsdelegatie een vervolgoverleg gepland. Wij houden je uiteraard hiervan op de hoogte.

We blijven in overleg

Gedurende de komende periode is er frequent overleg met de directie, waarbij de financiƫle situatie hoog op de agenda staat. In september willen we dan bekijken of de uitgestelde periodieke loonsverhoging (Beoordelingsverhoging) alsnog in de maand oktober kan worden uitbetaald. Waarbij de mogelijkheid om met terugwerkende kracht uit te betalen vanzelfsprekend onze voorkeur heeft.

We zien de noodzaak tot het nemen van tijdelijke corona-maatregelen, maar het zijn de leden van de vakbonden, die uiteindelijk instemming moeten geven.

Veelgestelde vragen over corona

Heb je vragen omtrent het coronavirus & werk? Dan kan je meer informatie vinden bij onze veelgestelde vragen.

Ga naar de veelgestelde vragen