Royal FloraHolland en Corona

Door Redactie 25 maart 2020

Dinsdag 24 maart hebben wij een conference call gehad met de directie van RFH. Wij hebben de laatste stand van zaken besproken omtrent de impact van het coronavirus. Samen met RFH zijn wij aan het nadenken en in overleg over de maatregelen die genomen moeten worden. Wat kan wel en wat kan absoluut niet? Moeilijke vragen in een moeilijke tijd

Er wordt momenteel maar 30% aangevoerd en we zien dat veel bloemen worden vernietigd (doorgedraaid), maar we zien ook mooie initiatieven ontstaan, waarbij bloemen worden uitgedeeld bij ziekenhuizen en verpleeghuizen.

De sierteeltsector/keten is hard geraakt door het coronavirus, van kweker tot handel, de bloemenveiling en de bloemist. De gevolgen zijn groot, zowel wat betreft de continuïteit van bedrijven als voor de werkgelegenheid. Een positief feit is de wet NOW, die het kabinet vorige week met behulp van de sociale partners heeft aangekondigd.
Hierin staat werkbehoud voorop en werkgevers kunnen max. 90% van de loonkosten gegarandeerd krijgen van de overheid, dat scheelt een heleboel onzekerheid, voor werknemers en voor werkgevers.

Vandaag hebben wij kennisgenomen van het feit dat het kabinet steun heeft gevraagd bij de EU. Ook zien we de roep om een speciaal noodfonds voor de sierteeltsector.

Voor vragen kun je terecht bij: de kaderleden van de vakbonden, onderstaande links, intranet van RFH en je teammanager.