Vakbonden eisen gesprek met Syngenta

Door Redactie 14 november 2019

De situatie rond pensioen en arbeidsvoorwaarden bij Syngenta lijkt steeds verder uit de hand te lopen. Syngenta moet nu met de vakbonden in overleg over de nieuwe pensioenregeling. Steun de vakbonden hierbij en teken de petitie.

Vakbonden eisen gesprek met Syngenta

Van kwaad tot erger

In oktober hebben we je al geïnformeerd over de situatie bij Syngenta:

1. Syngenta wil een nieuwe pensioenregeling, maar sluit de vakbonden bij het overleg daarover buiten.
  2. Syngenta zegt haar lidmaatschap van Plantum op in het kader van de discussie met de vakbonden over de pensioenregeling, maar daarmee komen er vraagtekens te staan bij de rest van de arbeidsvoorwaarden, omdat zij niet meer via dat lidmaatschap gebonden is aan de cao.

Het ging dus helaas van kwaad tot erger. We merken dat er steeds meer onrust is onder jou en je collega’s. Nu ligt er ook nog een uitspraak van de Vaste Commissie van de cao Tuinzaden. Syngenta moet met de vakbonden nieuwe pensioenregeling afspraken maken.

Teken de petitie

Goede pensioenregeling

De vakbonden willen een goede pensioenregeling en goede arbeidsvoorwaarden voor jou en je collega’s bij Syngenta. Het pensioenfonds voor de Landbouw (BPL) moet daarbij een serieuze optie zijn. De tuinzaadbranche en daarmee Syngenta valt namelijk onder de verplichtstelling van deze pensioenregeling. Dit betekent echter niet dat BPL voor de bonden de enige optie is.

Wij vinden het geen probleem als andere mogelijkheden daarnaast worden gezet en alle mogelijkheden eerlijk worden vergeleken. Dat is in onze ogen nog niet gebeurd of in ieder geval heeft Syngenta dat nog niet inhoudelijk met ons besproken of ons laten zien. Daar zit dus het probleem. Want ook ons doel is een goede pensioenregeling en goede arbeidsvoorwaarden voor alle werknemers bij Syngenta.