Onderhandelingen nieuwe cao Tuinzaadbedrijven zijn gestart

Door Redactie 04 oktober 2019

Eind dit jaar loopt de huidige cao Tuinzaadbedrijven af. We hebben de eerste gesprekken gehad met je werkgever. We zijn teleurgesteld over de werkgeversvoorstellen en de reactie van de werkgever op onze cao-voorstellen. We hebben de voorstellen voor je op een rij gezet.

Onderhandelingen nieuwe cao Tuinzaadbedrijven zijn gestart

Werkgeversvoorstellen Plantum

De werkgevers willen een minimale loonsverhoging bieden. De werkgevers willen alleen nog geen loonbod doen. Daarnaast hebben de werkgevers aangegeven niet bereid te zijn om een 80/90/100-regeling in de cao op te nemen.

Cao-voorstellen van de FNV

• Looptijd: 1 jaar, van 1 januari 2020 t/m 31 december 2020.
  • Structurele loonsverhoging van 5% per 1 januari 2020.
  • ‘Fit over the Finish’: Wij willen in het kader van duurzame inzetbaarheid voorstellen om de
  • 80/90/100-regeling in de cao op te nemen bij het bereiken van de leeftijd vanaf 60 jaar. Kortom 80% werken, 90% van het laatst verdiende loon en met behoud van 100% pensioenopbouw.
  • Wij stellen o.a. voor om iedere medewerker de komende 3 jaar jaarlijks het recht te geven op een persoonlijk ontwikkelingsplan met daar bijbehorend individueel scholingsbudget toe te kennen ter waarde van € 2.000 per jaar. Met als bijkomend doel om de score uit het onderzoek ‘nulmeting duurzame inzetbaarheid’ op ‘minst tevreden met eigen ontwikkeling’ terug te brengen van 64,1% naar < 30 % binnen 3 jaar.

Wanneer gaan we verder met onderhandelen?

De volgende cao-onderhandelingen vinden plaats op donderdag 7 november 2019 en woensdag 4 december 2019. Het worden weer uitdagende cao-onderhandelingen. We moeten vaststellen dat de verschillen van inzet heel groot is.

De kracht van de vakbond

Wij willen jullie er nogmaals op wijzen dat de kracht van de vakbond mede wordt bepaald door de input van onze leden en met name om de zichtbaarheid en om de positie van de FNV te versterken. Een krachtige FNV is zeer belangrijk en met name om onze representativiteit in de sector te waarborgen. Een grote kadergroep en een stevige/brede cao-commissie zijn dus voor ons van groot belang. Op dit moment hebben wij nog steeds plekken beschikbaar voor de cao-commissie. Dus wil jij actief invloed uitoefenen op het cao-traject en wil je regelmatig contact onderhouden met je collega’s in de sector en met je vakbondsbestuurder, reageer direct via e-mailadres jeroen.brandenburg@fnv.nl