Wie langdurig ziek wordt en voor wie vervolgens een beoordeling of keuring Wia of Wajong in zicht komt, kan zich laten begeleiden door de FNV. Gecertificeerde vrijwilligers staan je in dit traject terzijde. Een van hun is Etsseline Rijke.
‘In de jaren negentig was ik beoordelingsmedewerker bij het UWV,’ vertelt Etsseline Rijke, ‘ik werd ziek en raakte arbeidsongeschikt. Dat was een langdurig traject van vijf jaar dat uitmondde in afgekeurd worden en in de Wao raken. Een privé ingrijpende periode.‘
Adviseren en begeleiden
‘Twintig jaar geleden reageerde ik op een oproep van de FNV om Wia-, Wajong-en Wao-begeleider te worden,’ herinnert Etsseline zich, ‘het kwam op mijn pad. Ik was door mijn eigen situatie ervaringsdeskundige en het zit wel in mij om mensen goed op weg te helpen. De FNV zorgde in 2005 voor een 10-daagse opleiding. Ik doe ook ander vrijwilligerswerk bij de FNV en dit is wel mijn leukste klus. Je kunt het grote verschil maken voor de mensen. Hun goed adviseren en begeleiden.’
Meteen FNV inschakelen
‘Als een (her)beoordelings- of keuringstraject voor jou dreigt, schakel dan meteen de FNV in,’ is het hoofdadvies van Etsseline, ‘want voor wie in zo’n keuringstraject raakt, is alles wat er gebeurt nieuw. Maar dat geldt niet voor de werkgevers, de afdelingen personeelszaken en de artsen. Die hebben dus een grote voorsprong op jou. Met de FNV-begeleider erbij ben je beter toegerust. Bovendien kan je begeleider mee als deskundige en kritische toehoorder bij gesprekken en keuringen met artsen.’
Juridische dienst FNV
‘Trek sowieso bij de FNV aan de bel, als je weet dat je niet weer beter wordt,’ adviseert Etsseline, ‘niet alleen voor de begeleiding maar ook voor de juridische dienst van de FNV. Teken nooit zomaar een vaststellingsovereenkomst (vso) maar haal daar meteen de juristen van de FNV bij.’
Structureel advies
‘Met nieuwe cliënten doen we eerst een kennismaking en een intake om in kaart te krijgen wat de situatie is. Vervolgens adviseren we. Dat is bepaald niet eenmalig want dat adviseren doen we tot aan de keuring.’ Om hier een beeld bij te krijgen: Etsseline begeleidde in het vorige kwartaal 22 cliënten met wie gemiddeld elf contactmomenten waren dat kwartaal. Etsseline: ‘Wij bereiden de cliënt voor op de keuring. Wat voor vragen die kan verwachten. De do’s en don’ts. Wij brengen rust en regelmaat in dat proces. Bij de keuring zelf letten we goed op de voortgang en de gespreksvoering. De financiële situatie bij afkeuring bespreken we natuurlijk ook.’
Meer informatie
Kijk op de FNV Wia-, Wajong- en Wao-begeleiderpagina om je hiervoor aan te melden. Heb je of krijg je te maken met een vaststellingsovereenkomst (vso)? Laat je dan zeker terzijde staan door de juristen van de FNV. Meer informatie op de FNV vso pagina.
Foto:
FNV
Tekst:
Nieuwsredactie FNV Noord
Janwillem Compaijen