Friese buschauffeurs eisen betere arbeidsomstandigheden

FNV Kaderleden streekvervoer Fryslân

Redactie
Door Redactie 12 maart 2020

Eind 2019 is het aanbestedingsproces voor het openbaar busvervoer in de provincie Friesland voor de periode 2022 tot 2032 begonnen. De provincie heeft haar uitgangspunten vastgelegd. Hierin staan mooie woorden, maar niets over gezonde en goede arbeidsvoorwaarden voor het personeel.

Samenwerking

Kaderleden van de FNV uit de sectoren Streekvervoer, Lokaal en senioren hebben gezorgd dat er aandacht is gekomen voor arbeidsvoorwaarden van de buschauffeurs. De provincie heeft dit toegevoegd aan haar uitgangspunten voor het aanbestedingsproces. Dit hebben zij gedaan in samenwerking met GroenLinks, PvdA en PvdD.

FNV Kaderleden in gesprek met Statenleden Provincie Friesland 29-1-2020 

Stop uithollen openbaar vervoer

Friese FNV-kaderleden en een aantal Friese Provinciale Statenleden hebben met elkaar gesproken. Anita Dries, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘We hebben de vertegenwoordigers van de politieke partijen GroenLinks, PvdA en PvdD uitgenodigd die verbeteringsvoorstellen hadden ingediend op die uitgangspunten. Met onder meer de belangrijke toevoeging dat de cao Openbaar Vervoer van toepassing is. Het doel was deze ‘bevriende statenleden’ vooral te voeden met informatie vanuit de buschauffeurs en vanuit enkele FNV Lokaal leden.’

Aandachtspunten

Belangrijke aandachtspunten voor ons en onze kaderleden zijn:

* Niet verder uithollen van het openbaar vervoer. Ook goede lijnen naar de dorpen aanhouden en niet alleen        naar de grotere steden.

* Geen verkorting van rijtijden.

* Meer tijd voor het informeren en helpen van (ook minder valide) passagiers.

* Meer tijd voor buschauffeur om te pauzeren en naar het toilet te kunnen.

* Veilig rijden en niet opjagen van chauffeurs om onmogelijke reistijden te halen. 

* Correcte naleving van afgesloten arbeidsvoorwaarden.

* Niet bezuinigen op personeel en niet verschuilen achter de provincie als er eigenlijk meer personeel nodig is.

* Erkennen dat buschauffeur een vak is en dus niet inruilen voor vrijwilligers (ondanks de vaak goede
   bedoelingen van deze vrijwilligers).

* Openbaar vervoer erkennen als een mensenrecht.

Eén goede cao

Werkgevers laten chauffeurs soms onder andere cao’s rijden. Dit betekent dat je hetzelfde werk doet, maar anders wordt betaald. Dit verschil kan zelfs oplopen tot € 500 bruto per maand. Ook de werktijden zijn anders. Waar de ene chauffeur tegen lange werktijden is beschermd, moet de andere chauffeur veel langere werkdagen maken. Een ander voorbeeld zijn de pauzes. Waar de ene een betaalde pauze heeft, krijgt de andere dit niet.

Enquête bereikbaarheid en beschikbaarheid

We hebben een enquête gehouden onder ruim 25.000 Friese FNV-leden. De enquête gaat over bereikbaarheid en beschikbaarheid van het openbaar vervoer in Friesland. Hier zijn een aantal belangrijke verbetersuggesties uitgekomen. Zoals: openbaar vervoer moet goedkoper, haltes meer nabij de bewoners (vooral in dorpen) en ruimere tijden waarop de bus rijdt. 

Resultaten enquête bereikbaarheid en beschikbaarheid

Sugesties voor verbetering 

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.