Unieke overeenkomst over digitalisering bij Solvay

Eor speelt grote, internationale rol

Door Redactie 26 februari 2020

Bij Solvay, een groot internationaal bedrijf in high-tech materialen en chemie, hebben management en medezeggenschap een bijzondere overeenkomst afgesloten. De ‘Global Framework Agreement on Digital Transformation’ regelt het vroegtijdig en breed betrekken van medewerkers bij de digitale transitie. Dit voorbeeld verdient navolging!

Handdruk

Medezeggenschap te weinig grip op digitalisering

Solvay heeft ongeveer 24.500 medewerkers in 61 landen. Het hoofdkantoor zit in Brussel. De productieprocessen van chemische stoffen en geavanceerde materialen worden in hoog tempo gedigitaliseerd. De Europese ondernemingsraad (Eor) vond dat de medezeggenschap daar te weinig grip had. Om beter om te gaan met de digitalisering in het bedrijf hebben het dagelijks bestuur van de Eor samen met een beleidsadviseur van de FNV een conceptovereenkomst opgesteld. Dit zogenaamde ‘Global Framework Agreement on Digital Transformation’ wordt binnenkort ondertekend door de CEO van de Solvay Group en de EOR, mede namens het Solvay Global Forum (werknemersvertegenwoordigers uit verschillende werelddelen). De vakbond IndustriALL Global Union ondersteunt de overeenkomst en is betrokken bij de monitoring en in eventuele gevallen van lokale onenigheid (escalatieprocedure).

Inhoud overeenkomst

In de overeenkomst zijn verschillende onderwerpen vastgelegd:

• Betrokkenheid van werknemers bij digitaliseringsprojecten.
  • Training en competentie-ontwikkeling.
  • Verzamelen en bescherming persoonlijke data.
  • Procedures als mensen boventallig raken.
  • Monitoring van de uitvoering van de overeenkomst.

Bij alle belangrijke projecten moet in de voorbereidingsfase een ‘technology assessment’ worden gedaan. Hier wordt aangegeven wat de consequenties kunnen zijn voor onder andere:

• Veiligheid en gezondheid
  • De hoeveelheid werk
  • Functie-inhoud en werkorganisatie
  • Kwaliteit van de arbeid
  • Werkgelegenheid
  • Verzamelen persoonlijke gegevens
  • Mensen met een handicap

Dit alles moet besproken worden met de werknemersvertegenwoordigers voordat besluiten genomen worden over de implementatie van de nieuwe technologie.

Papier is geduldig

Het zal de nodige inspanning kosten om de overeenkomst in praktijk te brengen. In Europa verwachten de initiatiefnemers wel medewerking van het management, maar wereldwijd is dit voor zowel managers als werknemersvertegenwoordigers behoorlijk nieuw. Solvay streeft ernaar en werkt er hard aan om op elk van haar sites een werknemersvertegenwoordiging te hebben (vakbond en/of personeelsafvaardiging).

Lees de overeenkomst (pdf)