Wat is de rol van de or bij geldzaken van de onderneming?

Vraag aan het Or-Adviespunt

Door Redactie 28 augustus 2019

Heeft de or ook iets te zeggen over de cashflow binnen een bedrijf? Dat was de vraag die een FNV-lid stelde aan het Or-Adviespunt. Als een bedrijf snel geld nodig heeft, heeft de or dan instemmings- of adviesrecht over de verkoop van de eigen grond? Of over de aanvraag van een tijdelijk krediet voor de onderneming? Het antwoord wisselt per omstandigheid, maar instemmings- of adviesrecht is zeker niet vanzelfsprekend.

Zicht op uitgaven

Verkoop van grond

Een bedrijf staat op eigen grond en wil deze grond verkopen. Na de verkoop wil het bedrijf dezelfde grond terug huren. Heeft de or instemmings- of adviesrecht over de verkoop van de grond?

Nee, de or heeft hier niet veel over te zeggen. Verkoop van grond of vastgoed is een bedrijfseconomische aangelegenheid. Hierbij is het instemmingsrecht niet aan de orde. Ook van adviesrecht is geen sprake. Grondverkoop wordt gezien als ‘normale bedrijfsvoering’.

Het is echter wel verstandig om een overleg te plannen met het bestuur om kritische vragen te stellen. Blijkbaar heeft de werkgever nu geld nodig, maar waarom? En is de verkoop de enige oplossing? Je kunt de noodzaak  van de verkoop achterhalen door gebruik te maken van het informatierecht.

Aanvraag tijdelijk krediet

Een andere manier om snel aan geld te komen, is door een tijdelijk krediet aan te vragen. Welke rol speelt de or nu?

Voor wat betreft het aantrekken van krediet heeft de or adviesrecht. Maar dan alleen als het gaat over meer dan een ‘gering krediet’. Dit is geregeld in artikel 25 lid 1 onder i WOR. Mocht je je afvragen of er sprake is van een krediet dat belangrijk genoeg is, of wanneer er sprake is van ‘gering krediet’, dan kun je altijd overleggen met onze consulenten van het Or-Adviespunt.