Minister van Gennip moet snel met wetgeving loontransparantie komen om loonkloof m/v te dichten

Portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 7 december 2023

Vandaag presenteerde het CBS de nieuwste cijfers over de loonkloof tussen mannen en vrouwen in Nederland.  FNV roept demissionair minister Van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op haar belofte na te komen en haast te maken met wetgeving voor loontransparantie om de loonkloof te verkleinen.

Uit de cijfers van het CBS blijkt dat de loonkloof iets is afgenomen, maar vooral bij de overheid. Het gecorrigeerde loonverschil in het bedrijfsleven is gelijk gebleven.

EU-richtlijn loontransparantie invoeren

Bas van Weegberg, lid Dagelijks Bestuur FNV: ‘Het is hoog tijd dat minister van Gennip de belofte nakomt, die ze deed op Equal Pay Day 2022, 'om snel werk te maken van het dichten van de loonkloof'. Ze beloofde om de 'Europese Richtlijn Loontransparantie', zodra die er zou zijn, meteen in te voeren in Nederland. Het is nu meer dan een jaar later en hoewel het kabinet demissionair is, is deze wet niet controversieel verklaard. We roepen haar daarom op deze wetgeving zo snel mogelijk naar de Kamer te sturen. Het mag niet zo zijn dat vandaag de dag er nog zulke grote verschillen zijn in beloning tussen mannen en vrouwen.’

Bal ligt bij politiek

Volgens van Weegberg ligt de bal echt bij de politiek. 'Duidelijk is dat werkgevers dit niet zelf zullen aanpakken. Uit een enquête van de FNV bleek dat bij 80% van de vrouwen die de loonkloof hadden aangekaart, dit niet is aangepakt.'