FNV feliciteert Nederland met betaald ouderschapsverlof

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 2 augustus 2022

Na een decennialange inspanning door FNV en andere organisaties, feliciteert de vakbond Nederland met de komst, vandaag, van het betaald ouderschapsverlof.

Bas van Weegberg, lid dagelijks bestuur FNV: ‘Hier hebben we vanaf de jaren ’80 van de vorige eeuw keihard voor geknokt. Het zorgt voor meer gelijkheid tussen mannen en vrouwen en een betere balans tussen werk en privĂ©.’

Vanaf 2 augustus gaat het nieuwe verlof in. Het komt bovenop de al bestaande verlofregelingen voor ouders, zoals het kraamverlof, partnerverlof en het onbetaalde ouderschapsverlof. Ouders kunnen in het eerste jaar negen weken verlof opnemen en krijgen dan 70% van hun salaris doorbetaald. ‘Sommige werkgevers vullen dat aan tot 100% en dat gunnen wij iedereen. Zonder inkomstenverlies kan het nieuwe gezin dan zorgtaken verdelen en wennen aan de nieuwe situatie’, aldus Van Weegberg.

Gunstig

Het betaald ouderschapsverlof is volgens Van Weegberg niet alleen gunstig voor het nieuwe gezin, maar ook voor werkgevers en de samenleving als geheel. Medewerkers zullen meer ontspannen zijn en dat vertaalt zich in productievere werknemers. Van Weegberg: ‘Belangrijker nog, het zorgt voor een gelijkwaardiger taakverdeling tussen beide ouders. Daardoor komt hopelijk het gewerkte aantal uren van beide ouders meer in balans, wat bijdraagt aan het dichten van de loonkloof.’

Lagere inkomens

Van Weegberg verwacht dat veel ouders van het verlof gebruik gaan maken. Van het onbetaalde verlof maakt slechts zo’n 11% gebruik, maar van het betaalde partnerverlof wordt door een groot deel van de partners gebruik gemaakt. ‘Daarom verwachten we dat veel ouders gebruik gaan maken van dit nieuwe betaald verlof. We maken ons wel zorgen om de gezinnen met lagere inkomens, die kunnen vaak niet met 30% minder rondkomen. We roepen werkgevers op om het verlof aan te vullen tot 100% en het kabinet roepen we op om die 100% alsnog voor iedereen te regelen.’