Workers' Memorial Day

Symposium op 28 april

portret José Kager
Door José Kager 23 februari 2022

Jaarlijks herdenken de vakbonden wereldwijd de mensen die zijn overleden als gevolg van hun werk. Dat zijn niet alleen mensen die op de werkplek een dodelijk ongeluk hebben gehad, maar ook mensen die uiteindelijk sterven aan het werken met gevaarlijke stoffen, soms jaren na hun pensioendatum.

Ook de FNV herdenkt op 28 april de slachtoffers die als gevolg van hun werk zijn overleden. Nog altijd zo’n 4000 mensen per jaar in Nederland, en dat aantal daalt niet of nauwelijks. Dat, ondanks alle toezeggingen die bedrijven en overheid doen om de werkvloer veiliger en gezonder te maken. Vaak loze toezeggingen. En met de inspectie van gevaarlijk werk is het ook droevig gesteld.

Minister over fonds beroepsziekten

De FNV en de Stichting Arbeidsongevallen nodigt leden uit bij een themamiddag hierover op donderdag 28 april van 14.30 (inloop) tot 17.30 (einde programma) in De Remise in Den Haag. Het belooft een interessant programma te worden, waarin minister van Gennip (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) te gast is. Zij zal ons bijpraten over  het tegemoetkomingsfonds beroepsziekten, die samenhangen met het werken met gevaarlijke stoffen. Welke vooruitgang is geboekt? Ook vertelt zij hoe het staat met de inrichting van het Landelijk expertisebureau hiervoor.

Jongeren

Vicevoorzitter FNV Kitty Jong benoemt de punten waar de FNV in de toekomst mee aan de slag gaat. Onderzoeker Stella Jonkhout presenteert de resultaten van een onderzoek ‘Slachtoffers van ongevallen in beeld’, de Laura Brugmans Trofee wordt uitgereikt door Stichting Arbeidsongevallen, en ook is er aandacht voor arbeidsongevallen onder jongeren.

Meer informatie en aanmelden

Meld je aan door een mail te sturen aan: tanja.vanmeerveld@fnv.nl