Workers' Memorial Day

Herdenking slachtoffers op 28 april

Workers’ Memorial Day is de internationale dag waarop we werknemers herdenken die zijn overleden door een bedrijfsongeval of een beroepsziekte. Elk jaar op 28 april.

We kijken niet alleen terug, maar ook vooruit. Het aantal van ruim 4000 beroepsgebonden doden per jaar, alleen al in Nederland, moet en zal omlaag.

Kranslegging door Han Busker

Dit jaar is er een alternatieve kranslegging (vanwege corona zonder publiek). Bekijk daarom het filmpje hierboven van Han Busker. En neem een minuut stilte om alle werknemers te herdenken die zijn omgekomen door een bedrijfsongeval of beroepsziekte.

Vlaggen halfstok op 28 april

Hierbij vragen we of bedrijven op 28 april de vlag halfstok willen hangen. Want juist nu moeten we stilstaan bij die mensen die ziek worden en overlijden door het werk dat ze doen, bijvoorbeeld in de strijd tegen corona. In de zorg verzorgen en behandelen de medewerkers zo goed mogelijk de zieke mensen, waarbij ze zelf het risico lopen om ziek te worden.

Gijs Hompe

We staan ook stil bij het bedrijfsongeval van Gijs Hompe. Deze FNV-bestuurder was voor zijn werk onderweg naar een afspraak toen hij bij een ernstig verkeersongeluk om het leven kwam.

Het Arbo-Adviespunt

Heb je een vraag over Gezond en Veilig Werk? Bijvoorbeeld over bedrijfsongevallen, fysieke belasting, RSI of veiligheid? Bel het Arbo-Adviespunt, maandag t/m vrijdag, van 9.00 tot 13.00 uur.

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en Univé
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector