Workers' Memorial Day

Herdenking slachtoffers op 28 april

Workers’ Memorial Day is de internationale dag waarop we werknemers herdenken die zijn overleden door een bedrijfsongeval of een beroepsziekte. Het valt elk jaar op 28 april.

wmd.PNG

Het is belangrijk elk jaar een moment van stilte in acht te nemen voor de werknemers die ziek zijn geworden door hun werk, gewond geraakt zijn, blijvend gehandicapt of zelfs om het leven zijn gekomen. Daarom geeft de FNV ieder jaar op 28 april, op Workers' Memorial Day, aandacht aan het onderwerp.

Meer dan 4.000 doden per jaar

Het lijkt zo vanzelfsprekend, na een werkdag weer veilig thuiskomen. Jaarlijks overlijden in Nederland 50-70 werkenden na een ongeval op hun werk. Vaders, moeders, zonen en dochters die na een werkdag niet meer thuis zijn gekomen. En jaarlijks komen er in Nederland ook meer dan 4000 mensen om het leven door een beroepsziekte, voor een groot deel door blootstelling aan gevaarlijke stoffen. Daarnaast zijn er elk jaar tienduizenden meldingen van ernstige ongevallen en beroepsziekten. Dit zijn er veel te veel.
Maak een veilige en gezonde werkplek een fundamenteel recht- is dit jaar het thema van de internationale Workers’ Memorial Day. De FNV sluit zich hier bij aan. Veilig en gezond werken is een grondrecht, ook in Nederland.

Veel bedrijven doen niet voldoende

De FNV vindt dat het beter moet en ook beter kan. Veel bedrijven doen nog steeds veel te weinig om het werk veilig, gezond en duurzaam te maken. De meerderheid van de bedrijven beschermt de werknemers, die werken met kankerverwekkende stoffen, onvoldoende. Denk ook aan arbeidsmigranten uit Oost- Europa die hier zwaar en gevaarlijk werk doen tegen een slecht loon. Uitzendkrachten en zzp-ers hebben vaak geen toegang tot de bedrijfsarts. We roepen de overheid op om de komende jaren meer ambitie te tonen en werk te maken van veilig en gezond werken.

Vlag halfstok

Op 28 april hangt bij de FNV de vlag halfstok als blijk van eerbied en respect voor de doden door een bedrijfsongeval of beroepsziekte. Hangt de vlag bij jouw op het werk ook halfstok? Vraag je werkgever of hij/zij de vlag halfstok wil hangen op 28 april.

Doe mee aan onze enquête

Werk jij met verf, schoonmaakmiddelen of andere chemische stoffen waarvan je weet of vermoedt dat ze kankerverwekkend zijn? Vul dan deze korte enquête in. We willen graag onderzoeken of jij veilig kunt werken met kankerverwekkende stoffen. De uitkomsten worden anoniem bij het symposium besproken.

Kransleggingen op zondag 28 april

• FNV Centraal Vakbondshuis: Hertogswetering 159 in Utrecht van 12.00 - 12.30 uur
  • FNV Vakbondshuis Hengelo: Oldenzaalsestraatt 129-131, Hengelo, kranslegging en herdenking van 12.00 - 14.00 uur
  • Edo Fimmen monument: Rotterdam-Katendrecht om 18.00 uur. Vooraf verzamelen in Verhalenhuis Belvédère, Rechthuislaan 1, Rotterdam-Katendrecht

Herdenking en symposium op woensdag 24 april in Amsterdam

Bij het regiokantoor in Amsterdam wordt op woensdagochtend 24 april een herdenking gehouden (en niet op 28 april zoals op de andere locaties).

• FNV regiokantoor Amsterdam: Derkinderenstraat 2-8 in Amsterdam van 11.00 - 11.30 uur.

Op woensdagmiddag 24 april is van 14.00 - 15.30 het symposium. Klik op de knop om je daarvoor aan te melden.

Meld je aan

Het Arbo-Adviespunt

Heb je een vraag over Gezond en Veilig Werk? Bijvoorbeeld over bedrijfsongevallen, fysieke belasting, RSI of veiligheid? Bel het Arbo-Adviespunt, maandag t/m vrijdag, van 9.00 tot 13.00 uur.