FNV wil publiek gefinancierde kinderopvang voor alle kinderen van 0 tot 13 jaar

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 10 juni 2021

Kinderopvang moet voor alle kinderen van 0 tot 13 jaar toegankelijk zijn, ongeacht of hun ouders werken. Dat staat in het vandaag verschenen SER- advies “Een kansrijke start voor alle kinderen”.

kinderopvang

Judy Hoffer, lid dagelijks bestuur FNV: ‘Kinderopvang, inclusief de buitenschoolse opvang, levert een grote bijdrage in de ontwikkeling van kinderen en daarmee in het creëren van meer gelijke kansen omdat zo ook eventuele achterstanden worden voorkomen. Bovendien stelt goede en toegankelijke kinderopvang ouders in staat om te werken en draagt het bij aan een hogere arbeidsparticipatie van vrouwen. Wij willen dat de adviezen uit het rapport hoog op de agenda van de formatie komen.’

Stelsel kindvoorzieningen 0 tot 13 jaar

De SER, waar FNV deel van uitmaakt, adviseert om te komen tot een integraal, publiek gefinancierd stelsel van kindvoorzieningen voor kinderen van 0 tot 13 jaar. Om daar te komen moet het volgende kabinet minimaal een aantal eerste stappen zetten. Om te beginnen zouden alle kinderen van 0 tot 4 recht moeten krijgen op twee dagen kinderopvang. Ook schoolgaande kinderen zouden recht moeten krijgen op twee dagen buitenschoolse opvang, en daarvoor moet ook geïnvesteerd worden in de kwaliteit en capaciteit van deze opvang. Daarnaast adviseert de SER om aanpassingen te doen aan de financiering van de kinderopvang en schetst ze een aantal varianten voor de wijze waarop dit kan.

Daarnaast adviseert de SER om kinderopvangorganisaties, gezien de publieke financiering, te laten verantwoorden hoe zij de financiële middelen besteden.

Systematiek kinderopvangtoeslag op de schop

Hoffer: ‘Het huidige systeem  van kinderopvangtoeslag zorgt er voor dat ouders in grote financiële problemen kunnen komen. Dit systeem moet op de schop. In plaats daarvan wil de FNV gratis kinderopvang voor ouders, zodat de kosten geen belemmering vormen om kinderen naar de kinderopvang te brengen.’

De adviezen sluiten aan bij de resultaten van het onderzoek dat FNV met Stichting Voor Werkende Ouders deze week publiceerde. Hier gaf één op de drie werkende ouders aan meer uren te gaan werken als kinderopvang gratis zou zijn.