Veel winst als kinderopvang goed geregeld wordt

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 14 december 2021

In het nieuwe regeerakkoord staat dat VVD, D66, CDA en ChristenUnie de kinderopvang grotendeels gratis maken. De complexe en foutgevoelige kinderopvangtoeslag wordt afgeschaft. FNV is enthousiast over deze doorbraak, net als WOMEN Inc., de belangenorganisatie voor emancipatie van vrouwen, en de maatschappelijke kinderopvangorganisaties, verenigd in BMK.

De drie organisaties geven de politiek vandaag- 14 december- 8 kritieke succesfactoren voor een succesvolle hervorming mee waaraan de politiek de voorstellen kan toetsen.

Acht kritieke succesfactoren

Er is veel winst te behalen als kinderopvang in Nederland goed is geregeld en op dit moment worden de kansen die kinderopvang te bieden heeft nog niet optimaal ingezet. FNV-vicevoorzitter Kitty Jong: ‘Het nieuwe stelsel voor kinderopvang moet eenvoudig, toegankelijk en gratis zijn. Het stelsel moet ook inzetten op een ‘brede dagvoorziening’ voor schoolgaande kinderen. Uiteraard moet er geïnvesteerd worden in een zorgvuldige invoering -stap voor stap- zodat de kwaliteit behouden blijft en de sector aantrekkelijker wordt om in te werken. Het gebruik van kinderopvang moet vrijwillig blijven voor ouders. Tot slot is een betere aansluiting op de verlofregelingen een must.’

Voordelen hervorming kinderopvang

Loes Ypma (Voorzitter BMK): ‘Kinderopvang is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen, en daarmee van het toekomst van de Nederlandse samenleving. Kinderopvang is daarnaast essentieel voor ouders om werk en zorg te kúnnen combineren, of het mogelijk te maken dat ouders meer uren werken.’

Toegankelijk

Indirect zouden hiermee ook hogere belastingopbrengsten voor de overheid te verwachten zijn. Ook  op het gebied van verzuim zijn er voordelen: door een lager stressniveau van ouders is er minder ziekteverzuim en daarmee minder kosten voor werkgevers. Tenslotte zijn alle ouders gebaat bij een zo simpel mogelijke uitvoering en een simpel risicoloos stelsel. En zijn alle kinderen van 0-13 jaar gebaat bij toegang tot de kinderopvang, onafhankelijk van het werk en inkomen van ouders.

Kansen verzilveren

Emma Lok (Directeur Strategie & Communicatie bij WOMENInc): ‘De voordelen van de hervorming van de kinderopvang worden pas echt verzilverd als de 8 kritieke succesfactoren worden meegenomen door het kabinet bij de verdere uitwerking van de plannen. Want investeren in kinderopvang is dé oplossing voor de tekorten op de hele Nederlandse arbeidsmarkt. Kinderopvang voor alle kinderen is noodzakelijk om kansengelijkheid voor alle kinderen te creëren. Zo krijgen zowel vrouwen als mannen de kans om zoveel te werken en te zorgen als ze willen.’

Vandaag, 14 december, bieden FNV, WOMEN Inc. en BMK de 8 kritieke succesfactoren aan aan het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.